Alexandras uppgift att locka yngre till Nolia

Stora Nolia har satt som mål att locka en yngre publik. Uppdraget har gått till 19-åriga Alexandra Andersson som riktar in jobbet på att skapa delaktighet, ge möjligheter att påverka och framföra åsikter.

Alexandra Andersson har fått i uppdrag att locka yngre besökare till Stora Nolia.

Alexandra Andersson har fått i uppdrag att locka yngre besökare till Stora Nolia.

Foto:

PITEÅ2014-05-20 11:23

Stora Nolia är en av Sveriges största fackmässor och landets största besöksmässa. Nu tar man krafttag för att locka en yngre publik, något man gör med Pite-tjejen Alexandra Andersson i spetsen.

I fjol tog hon studenten från Strömbackaskolan och i dag driver hon eget som kulturkonsult. Alexandra Andersson har haft fullt upp med olika projekt under det senaste året och det är hennes drivkraft som kunderna vill köpa.

Upplevelser

– Jag har ingen spetskompetens. Det man köper av mig är min eldsjäl och mitt engagemang, berättar Alexandra Andersson från sin kontorsplats vid företagsinkubatorn Go Business.

Med flertalet uppdrag i bagaget och ett parallellt bokprojekt, jobbar hon nu med sitt hittills största åtagande som är ett ungdomsområde under Stora Nolia som ska locka fler unga besökare till mässan.

Enligt Alexandra så är delaktighet, möjlighet att påverka och säga vad man tycker, de enskilt viktigaste delarna när man vill tilltala ”unga människor”.

Hur ska ungdomsområdet under Nolia erbjuda besökarna delaktighet?

– Ungefär 60 procent av innehållet kommer att vara upplevelser. Vi samarbetar till exempel med en lokal råvaruleverantör och har tillsammans med dem, tagit fram ett koncept där besökarna får cykla ihop sin egen smoothie. Vi kommer även att arrangera debatter där besökarna deltar, erbjuda crossfitträning och på olika sätt skapa ett centrum som handlar mer om upplevelser än klassisk konsumtion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om