8 000 SM-mössor sålda

Det vita mösshavet blev kännetecknande för SM-veckan i Piteå – hela 8 000 mössor såldes.

Tusentals åskådare, många med vita SM-mössor, besökte Lindbäcksstadion på lördagen när skidtävlingarna pågick.  8 000 mössor såldes under SM-veckan vilket renderade i ett välkommet kassatillskott för arrangerande föreningar. (Arkivbild)

Tusentals åskådare, många med vita SM-mössor, besökte Lindbäcksstadion på lördagen när skidtävlingarna pågick. 8 000 mössor såldes under SM-veckan vilket renderade i ett välkommet kassatillskott för arrangerande föreningar. (Arkivbild)

Foto: Kenny Johansson

PITEÅ2016-02-16 10:08

1,6 miljoner kronor blev intäkterna från SM-mössorna. Totalt såldes 8 000 mössor och det innebär ett rejält kassatillskott för de arrangerande föreningarna.

– Mössan blev en succé och vi är mycket nöjda med resultatet, säger Per Lenndin, projektledare för SM-veckan i Piteå.

Mösshav

Entrébiljett till alla idrotter under SM-veckan i form av en mössa, visade sig vara ett vinnande koncept. På arenorna runt om i Piteå sågs de vita mössornas publikhav och besökarna kunde enkelt titta på aktiviteterna på de olika arenorna.

Idén fick Per Lenndin från världscupen i Gällivare.

– Piteå är först med att ha mössan som entrébiljett under SM-veckan, säger Lenndin. Vi har fått mycket positiv respåons på mössan både från besökare och föreningar. Vi får se om övriga värdstäder tar idén med sig för kommande SM-veckor.

Totalt har mössan sålts på 59 förköpsställen runt om i Norrbotten och Västerbotten och via nätet. Mössan kostade 295 kronor (förköp) och 200 kronor per mössa har gått tillbaka till de arrangerande föreningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om