Ännu fler missöden på olycksdrabbad väg

Den olycksdrabbade sträckan i Norrfjärden saknar fortfarande viltstängsel. Bröderna Johan och David Lundquist är kritiska.

Johan Lundquist och David Lundquist är jaktledare och biträdande jaktledare i Norrfjärden. Vägsträckan Kopparnäs-Harrbäcken saknar fortfarande viltstängsel och resultatet är tre viltolyckor inom loppet av en vecka. "Det är samma visa varje år men ingenting händer", tycker de.

Johan Lundquist och David Lundquist är jaktledare och biträdande jaktledare i Norrfjärden. Vägsträckan Kopparnäs-Harrbäcken saknar fortfarande viltstängsel och resultatet är tre viltolyckor inom loppet av en vecka. "Det är samma visa varje år men ingenting händer", tycker de.

Foto: Linnea Lundström

Norrfjärden2019-09-20 19:00

De senaste två åren har femton stycken viltolyckor skett på sträckan mellan Kopparnäs och Harrbäcken enligt Nationella viltolycksrådet. Under onsdagen blev ytterligare två älgar påkörda under samma kväll. I början av 2018 omkom en ung kvinna när hon krockade med en älg på sträckan.

Det handlar om ungefär fem kilometer av E4 som saknar viltstängsel och frågan har varit uppe för debatt i flera turer. Beslutet har skjutits upp två gånger, aktuellt startdatum för bygget är sommaren 2020. 

Jaktledaren i Norrfjärden, Johan Lundquist, och biträdande jaktledare tillika brodern David Lundquist är kritiska till att Trafikverket låtit viltsängslet dröja.

– Det är människors liv som sätts på spel när de håller på så här, det är tre olyckor bara i höst där fyra älgar fått stryka med. Det är bara tur att ingen fler fått sätta livet till som det som hände för något år sedan, säger Johan Lundquist.

Själv ser han ofta djur passera efter den aktuella sträckan och menar att det i brist på viltstängsel bör poängteras att hastigheten också är en bidragande faktor.

– Det är 110 längs den större delen av sträckan och folk brassar ju på, det är omöjligt att se en älg innan det är för sent. Nu börjar det dessutom bli mörkare och det är ju också då älgen är ute och rör på sig, säger Johan Lundquist.

Johan Lundquist befarar att det kommer ske ännu fler olyckor innan stängslet är på plats och tycker det är märkligt att bygget skjutits upp så pass länge.

– Det är svårt att förstå hur man kan förhala ett sånt beslut när det handlar om människoliv. Men jag har ju inte koll på hur Trafikverkets processer går till.

Det har däremot Alexandra Elias som är presskommunikatör på Trafikverket. Hon försäkrar att Trafikverkets ambition varit att påbörja arbetet tidigare, men att förarbetet varit omfattande och att det finns lagar att förhålla sig till.

– När vi tar fram en vägplan är det många faktorer som spelar in. I det här fallet handlar det om att man behövt se över planen när det kommer till viltpassager på den här sträckan, men också att utomstående har möjlighet att överklaga och det kan fördröja processen ytterligare, säger Alexandra Elias.

I nuläget förväntas viltstängslet att byggas under sommaren 2020, något som Alexandra Elias och Trafikverket hoppas ska bli verklighet. 

 – Vår primära punkt är att folk ska kunna färdas tryggt på vägarna och det jobbar vi hårt för.

Det är en fem kilometer lång sträcka som saknar viltstängsel. Det planeras att byggas sommaren 2020.
Det är en fem kilometer lång sträcka som saknar viltstängsel. Det planeras att byggas sommaren 2020.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!