Signe Lindgren, som driver Sigmar metodbyrå, förklarar att Hackathon är ett begrepp som beskriver hur man samlas och tillsammans "hackar" något.
– Man jobbar i team för att hitta en lösning på något eller skapa en prototyp, under en viss tid. Hackathon är inte så vanligt än här uppe men det kommer mer och mer, säger Signe Lindgren, som tror att More ds kan vara först ut i Piteå med konceptet.
Fredrik Högberg, grundare och ägare av More ds, säger att man i höstas arrangerade ett premiär-hackathon då temat var Hack the office.
– Den här gången har vi fler deltagare, så intresset ökar, säger han.
Tre som tagit sig an uppgiften att skapa en ny hårdvara var Jacob Öst, OrchieLukacs och Marco Nilsson som tillsammans bildat ett lag.
– Idén är att ta fram en typ av aktivitetsarmband fast tvärt om. Det är en grej som uppmanar till stillasittande. Den säger ifrån om du rör på dig för mycket och som bidrar med peptalk om du tar det riktigt lugnt. "Fortsätt så" ungefär, säger Marco Nilsson, som förklarar att målgruppen är alla som tränar alldeles för mycket.
Vid ett annat bord sitter Daniel Sandström, Anton Holmbom, Sebastian Berglönn och Dennis Furberg. Deras idé är att skapa en app som på ett enkelt sätt ska kunna ge information om olika alkoholhaltiga drycker.
– Man ska bara kunna svepa den framför exempelvis en öl och så ska man få fram information om den. Den ska bland annat visa "APK" (alkohol per krona). Det är lite av en skämtapp men ska vara kul att ha, säger Daniel Sandström.
Två pris delades ut, ett för bästa idé och ett för bästa hantverk.
Idépriset på 2 500 kronor gick till Daniel Sandström, Anton Holmbom, Sebastian Berglönn och Dennis Furberg för appen med alkoholscanning.
Priset för bästa hantverk, också det på 2 500 kronor, gick till Anders Lagerkvist, Linus Häggström och Johan Persson, som skapat en lösning för hemmet. Där föräldrar med hjälp av en digital lösning kan förhindra att barn och ungdomar tar sig in i föräldrarnas spritskåp och förser sig med alkohol.