Allting började nĂ€r Tommy Harg blev uppsagd frĂ„n sitt arbete och anlitade juristbyrĂ„n för att fĂ„ hjĂ€lp i en tvist med arbetsgivaren. Rive juridiska byrĂ„, som Ă€r baserad i BorlĂ€nge, Ă€r specialiserad pĂ„ arbetsrĂ€tt och erbjuder sina tjĂ€nster över hela landet. De har köpt annonsplats för att hamna högst upp nĂ€r mĂ€nniskor googlar pĂ„ exempelvis âarbetsrĂ€ttsjuristâ. Och det var ocksĂ„ sĂ„ Tommy Harg fann dem.
â Vid vĂ„r första kontakt fick jag besked om att mitt Ă€rende var ett "rutinĂ€rende" och att arvodet skulle bli max 60 000 kronor, berĂ€ttar Tommy Harg.
Han fick ocksÄ besked att han kunde fÄ sÄ mycket som 377 000 kronor av sin tidigare arbetsgivare.
Ett drygt Är senare har Tommy Harg betalat över 182 000 kronor till byrÄn och tvisten med arbetsgivaren resulterade i att han fick 35 000 kronor före skatt.
Tommy Harg konstaterar att med facit i hand borde han ha avslutat uppdraget tidigare.
â Men de har sĂ„ fula metoder, dels informerar de inte i förvĂ€g om kostnader, dels vĂ€ntar de mĂ„nader med att fakturera. NĂ€r jag fick min fjĂ€rde faktura och var uppe i över 180 000 kronor utan att Ă€rendet avgjorts sa jag att nu fĂ„r det vara nog. Jag vĂ€grade betala nĂ„got mer!
Bland annat hade han dÄ fÄtt en faktura pÄ 25 000 kronor efter ett möte pÄ SkellefteÄ flygplats dit byrÄns representant flugit med företagets privatplan.
â Det kom som en chock, berĂ€ttar Tommy Harg, som Ă€r djupt besviken men mest förbannad över byrĂ„ns agerande med bristande prisinformation och överdebitering.
â Man beter sig inte sĂ„ hĂ€r. SĂ„na hĂ€r företag ska inte fĂ„ finnas, det Ă€r dĂ€rför jag har brĂ„kat och drivit det hĂ€r vidare.
I AllmÀnna reklamationnÀmnden fick Tommy Harg rÀtt och ARN rekommenderade byrÄn att Äterbetala drygt 76 000 kronor.
â Men sĂ„klart har jag inte fĂ„tt nĂ„gra pengar. Jag har sökt Rives flera gĂ„nger men det har inte gĂ„tt att fĂ„ tag i dem. De Ă€r sĂ„ oseriösa att det finns inte, sĂ€ger Tommy Harg.
BÄde ARN och Konsumentverket har sedan 2018 tagit emot över 50 klagomÄl mot juristbyrÄn och företaget Àr nu stÀmt till Marknadsdomstolen för otydlig prisinformation. I Konsumentombudsmannens stÀmningsansökan vittnar fem tidigare kunder om hur de upplever sig lurade nÀr det gÀller kostnaderna och i vissa fall Àven hotats om bÄde kronofogden och att dras inför domstol om de inte betalar fakturorna.