Viktig skeppning för Piteå hamn

Sakta lyfter två gigantiska kranar upp den 60 ton tunga delen till ett vindkrafttorn ur lastrummet på Moezelborg och placerar det på kajen. I sommar kommer sex fartyg att angöra Piteå hamn med delar till den vindkraftspark som byggs i Sjiskja utanför Gällivare.

I veckan lossade tyska Moezelburg 27 torndelar som ska köras till Sjiskja vindkraftspark utanför Gällivare.

I veckan lossade tyska Moezelburg 27 torndelar som ska köras till Sjiskja vindkraftspark utanför Gällivare.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ 2012-07-13 06:00

Skeppningen av vindkraftsdelarna till Sjiskja är ett exempel som gynnar Piteå hamn. 30 verk ska monteras i ett tidigare väglöst land, men nu är vägar byggda så de torn, vingar och maskinhus som skeppas till Piteå körs vidare med specialtrailers. Danska företaget Blue Water Shipping står för logistiken, och det företaget fanns på plats vid gårdagens lossning av torndelar från fartyget Moezelborg, för sjöfart är enda alternativet att frakta vindkraftdelar från kontinenten till Norrbotten.

Sex fartyg
I gårdagens PT pekade Piteå hamns vd Ulrika Nilsson på betydelsen av vindkraft som en framtidsbransch för regionen.

- Vi gynnades redan 2010 då 12 verk sattes upp i Markbygden, och nu får vi ta emot 30 verk till Sjiskja. Vi hoppas nu att vindkraftsprojekten fortsätter och vi har byggt upp en god kompetens på området.

- Projektörerna pratar om 100-150 verk per år till Markbygden.Det innebär ett till två fartyg i veckan med enbart vindkraftdelar, säger Ulrika Nilsson, som säger att redan nu har ökade transporter av vindkraftskomponenter gjort att hamnen fått se över
logistik och infrastruktur.

- Transportena ger ett nytt omfattande flöde av gods som kräver stora lagringsytor och mer planering kring fartygstrafiken,säger vd:n, som pekar på att med fler specialtransporter in och ut från hamnområdet kan det komma att krävas en ny utfartsväg.I dag kör bilarna in och ut genom samma grind.

När det gäller den tänkta betongtornfabriken nära hamnområdet. pressar Piteå kommun och hamnen på Enercon.

- Men de ligger lågt.Det har inte tagits något beslut. Att de tvekar med investeringen kan bero på lågt elpris och lågt pris på elcertifikat, vilket försvårar finansieringen av projektet, säger Ulrika Nilsson.

En betongtornfabrik ger mindre sjöfart och mindre intäkter till hamnen jämfört med om samtliga delar till projektet transporteras med fartyg ?
- Det är sant. Ju fler fartyg och ju mer gods desto högre intäkter till hamnbolaget, men vi måste tänka på vad detta ger kommunen och regionen i form av investeringar och arbetstillfällen, svarar Vdn,som anger vikten av att hamnen byggs ut oavsett betongtornfabrik.

Förödande beslut
EU:s nya direktiv om minskat svavel i fartygsbränslen från 0,5 till max 0,1 procent, kommer att ge dyrare bränslen och det kan komma att påverka hamnen.

- Rederierna talar om om att sätta in större fartyg. Detta är något vi måste väga in i beslutet att förlänga kajen Den är en viktig strategisk satsning, säger Ulrika Nilsson.

Svaveldirektivet är annars något som upprört tunga industriledare i Sverige. Industrivärdens vd Sverker Martin-Löf säger till DI att direktivet är förödande för svensk industri. "Det påför industrin orimliga kostnader som kommer att gå ut över investeringar och leda till nedläggningar",säger Martin-Löf till tidningen, där det också framgår att EU-direktivet kommer att ge svensk skogsindustri kostnadsökningar med 1,3 miljarder per år.

fakta Piteå hamn

Ägare: Piteå kommun

Anställda: 4

Omsättning 2001:22 Mkr

Antal fartyg per år:350

Skeppning 2011:Sågade trävaror, 190 000.ton, kraftliner,426000 ton, skogsråvara,583000 ton,petroleum,191000 ton, övrigt typ vindkraft, 62000 ton.

Den planerade betongtornsfabriken beräknas kosta cirka 250 Mkr och ge upp emot 750 arbetstillfällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om