"Viktig - men inte så viktig"

Norrbotniabanan har inte högsta prioritet. Green cargo pekar ut ett flertal satsningar som anses viktigare för godstrafiken på järnväg.

PITEÅ 2010-03-16 06:00
Green cargo är Sveriges största godstågbolag. I rapporten "Hållbara transporter för framtiden" har bolaget lyft fram ett antal förslag och där ryms inte Norrbotniabanan.
- Vi är positiva till Norrbotniabanan och den viktigaste biten, Haparandabanan, byggs nu. Men i ett Sverigeperspektiv finns det viktigare åtgärder, säger Green cargos informationschef, Mats Hollander.
Dit hör bland annat dubbelspår Hallsberg - Mjölby, fyrspår Hässleholm - Lund - Malmö, kapacitetshöjning på västra stambanan Stockholm - Hallsberg - Göteborg samt förbättringar av bangårdar i bland annat Hallsberg.
Annat går före
Men är det inte viktigt att knyta ihop hela Norrlandskusten med Norrbotniabanan?
- Ja, men vi anser att annat går före. När Haparandabanan blir klar knyter den ihop med stambanan ner till Umeå där Botniabanan tar vid. En hel del är löst när Botniabanan blir klar, säger Mats Hollander.
Industrin i Norrbotten håller inte med?
- Även industrin i norr, exempelvis SSAB, har nytta av bra järnvägsförbindelser till Göteborg och Malmö för vidare transporter ut i Europa.
I ett generellt perspektiv anser Mats Hollander att det satsas alldeles för lite på infrastruktur i form av järnvägar. Det gäller så väl drift som underhåll, reinvesteringar och nyinvesteringar.
Långt efter
- Den ekonomiska ramen skulle behöva höjas med 15 procent. Sverige satsar för lite och för sent. I ett europeiskt perspektiv ligger vi långt efter, säger Mats Hollander och tillägger:
- Vi är, som sagt, positiva till Norrbotniabanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om