Välkomnar lag om vinterdäck

Lag om vinterdäck på tunga fordon kan bli verklighet till hösten. Men redan nu använder 80 procent av de svenska åkarna vinterdäck. På Burlink i Piteå får samtliga fordon nya drivdäck varje höst.- Vi välkomnar en lag. Det är en billig livförsäkring, säger Tomas Eriksson, verkstadschef på Burlink.

Rolf Fahlman, vd, och verkstadschefen Tomas Eriksson på Burlink i Piteå berättar att bilparken förses med nya vinterdäck varje höst.

Rolf Fahlman, vd, och verkstadschefen Tomas Eriksson på Burlink i Piteå berättar att bilparken förses med nya vinterdäck varje höst.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ 2012-02-17 06:00

Säkert tror många att även tunga fordon måste ha vinterdäck under vinterhalvåret, men så är det alltså inte. Däremot är en lagstiftning på gång. En orsak är de senaste årens snörika vintrar som orsakat många stopp och olyckor i trafiken där tunga fordon varit inblandade.

Transportstyrelsen uppskattar att stoppen i trafiken som tunga fordon orsakar kostar samhället cirka 220 miljoner kronor om året. Till en del beroende på dåliga däck, men det kan finnas andra orsaker också.

- Vi stödjer lagförslaget, men vi tror inte att det bara är dåliga däck som orsakar stoppen. Vi poängterar också vikten av bra vinterväghållning, säger Mårten Johansson, teknikchef på Sveriges Åkeriföretag.

Bra med lag
En lag förändrar ingenting för Burlink transport i Piteå. Varje höst förses deras bilpark med nya drivdäck och ofta även framdäck av vinterfabrikat.

- Vi är vana vid vinterväglag och vet vad som krävs. Jag tror att de flesta svenska åkerier är inne på samma linje. Problemet är framför allt utlandsförarna, säger Rolf Fahlman, vd på Burlink transport.

Lastbilsföraren Mikael Wennberg tycker absolut att det borde vara lag på vinterdäck.

- Det handlar ju om säkerhet både för mig och andra trafikanter. Jag vill hävda att en del av de utländska förarna ställer till med mycket oreda.

Vägunderhållet
Statistiken ger en vink om att kritiken är riktig. Runt 80 procent av de svenska lastbilarna har vinterdäck. När det gäller utländska transporter är det bara 57 procent. I dag räcker det att däcken har minst fem millimeters mönsterdjup.

Alla parter tycks vilja ha en lagstiftning, men den utredning som Transportstyrelsen och Trafikverket lämnat över till näringsdepartementet ska kompletteras. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) vill väga in andra faktorer innan det eventuellt tas beslut om lag om vinterdäck.

När det gäller kritiken mot dålig vinterväghållning hävdar ministern att Trafikverket har de medel som behövs för att kunna erbjuda ett fullgott vintervägunderhåll på statens vägar.

- Jag tycker nog att underhållet blivit sämre med åren. Ett exempel är mitträcken som förvisso räddar liv, men ställer till oerhörda problem när snö ska bort, säger Mikael Wennberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om