2003 sålde Ulf Lindén Torsten Kreugers stålbåt Diana till en byggmästare på Åland och lade med det grunden till den marina i Storfors som beräknas omsätta fyra miljoner kronor i år, och som inte enbart lockar lokalt båtfolk. Beställningarna på service och renoveringar kommer också från båtägare i Mälardalen.
Just nu arbetar han bland annat med en Sea Fun-sportbåt byggd 1959 i Ockelbo, där ägaren i Stockholm givit varvet en budget på 150 000 kronor för att renovera båten med leverans till hösten.
-Ett roligt och bra uppdrag, säger Ulf Lindén, som själv äger en likadan välrenoverad Sea Fun. Den finns i den nya stora "sjöboda" han byggt i vinter.
Legendarisk racer
Byggnaden är tänkt att rymma Ulf Lindéns klassiska klenoder, han äger 15-16 stycken. Den ska också fungera som verkstad där hans senaste projekt ska ta form, att bygga en replica av en legendarisk Petterson-racer från 1923.
-1920-talet var inombordsracingens årtionde. Supportat av Kungliga motorbåtklubben anordnades racingtävlingar runt om i Sverige, säger Ulf Lindén, som berättar att han länge varit förtjust i den legendariske båtkonstruktören C G Petterssons båtar (se faktaruta).
-Hans mest framgångsrika bidrag till racingcirkusen var den babyblå racern Mr F, som ägdes och kördes av direktör Ernst Fuhr i Södertälje, säger Ulf Lindén, som under en tråkig Let’s Dance-kväll framför tv:n fick idén till sitt nya båtbygge.
- Jag har under åren odlat tanken att hitta och renovera en extrem racer så jag tog kontakt med Anders Waernéus som är en av de kunnigaste i landet vad gäller klassiska projekt. Han pekade på att det finns ritningar över Fuhrs båt vid Sjöhistoriska muséet, säger Ulf Lindén, som fick kontakt med Ernst Fuhrs son för att få reda på vad som hände med Mr F.
- Där fick jag veta att båtens skrotades 1948 så då beslöt jag att låta bygga en replica av racern.
Känd båtbyggare
För det kontaktade han båtbyggaren Göran Levin i Kolsva.
- Han svarade: "det här kan vi göra tillsammans", säger Ulf Lindén, som uppger att Levin tagit på sig att bygga träskrovet och dessutom går in som en tredjedels ägare i Mr L.
- Vi är gamla vänner sedan den tid jag bodde i Stockholm och nu kamperar vi ihop i projektet, säger Ulf Lindén, som uppger att bygget av skrovet påbörjas i höst och levereras till Storfors Varv & Marina våren 2013.
- Parallellt arbetar jag med att skaffa fram delar och motor. Sedan ska båten göras klar här i Piteå, säger Storfors varvs ägare, som pekar på att det är mycket viktigt att båten får 1920-tals prägel med rätt stuk på ratten och tidstypiska instrument.
Ulf Lindén har redan köpt den motor, en Daimler V12, som ska vara frontmonterad på båten, dessutom en provmotor som används för att testa delar som ska appliceras på den nya motorn.
Originalets marschfart var 40 knop och det var enormt på 1920-talet.
- Vår motor får sådan prestanda att det finns egentligen ingen begränsning. Frågan är hur fort vi vågar köra, ler Ulf Lindén, som uppger att replican döpt till Mr L, ska sjösättas i augusti 2014 någon dag innan Ulf Lindén fyller 60.
- Sedan ska vi delta i ett årligt race för klassiska båtar på Göta Kanal, säger Ulf Lindén, som uppger att båten ska användas vid dylika arrangemang.
- Vi kommer att åka runt Sverige och delta i utställningar och i uppvisningar där vill slå ett slag för den klassiska båten. Vi gör det för att ha något roligt att pyssla med, det är mycket roligare än att titta på Let’s Dance ...