"Trafikverket ska vara med och betala ny bro till Fårön"

I flera år har frågan om ny bro till Fårön legat i malpåse, men nu rör det på sig.- I höst gör vi en ny uppvaktning hos Trafikverket. Vi anser att det ska vara med och betala eftersom de var med vid brobygget 1964 då en del gick fel, säger kommunalrådet Peter Roslund.

PITEÅ 2011-07-29 06:00

2005 såg det ut att bli den bro konstnären Sture Berglund, företagaren Thomas Wallstén och arkitekten Åke Franzén propagerat för i flera år.

Det togs fram tre skisser, en 140 meter lång hängbro, en bro liknande cykelbron över Piteälven, och en bågbro med två spann på vardera 45 meter. Då sades det att det var bråttom, men ärendet hamnade i den kommunala byrålådan. Det beror på dåvarande Vägverket (numera Trafikverket), säger kommunalrådet Peter Roslund.

Vägverket kovände
Fram till 2005 fick kommunen positiva signaler från Vägverket om att det skulle vara med och betala den bro som nu är kostnadsberäknad till cirka 20 miljoner kronor.

- Men plötsligt kovände de. Vi fick besked om att de inte alls skulle vara med, säger Peter Roslund, som pekar på att då lades broplanerna åt sidan.

- Liksom den områdesplan vi tog fram som bland annat skulle medge viss merbyggelse på Fårön. Det blev inte aktuellt att gå fram med den eftersom brobygget inte blev av, säger Peter Roslund.

Nu börjar det dock röra på sig.

Hittat dokument
Peter Roslund uppger att det hittats dokument som styrker Vägverkets roll i det bygge som bidrog till att försämra vattenföringen runt Fårön.

- Det vi inte begriper är att Vägverket bidrog till att bygga pirer som går ut i vattnet. Man borde gått på ett öppnare brospann istället, menar Peter Roslund, som pekar på problemet med igenslamningen runt ön.

Och nu tänker han agera!

- I höst gör vi en ny uppvaktning hos Trafikverket. Vi anser att det ska vara med och betala. Vägrar de får vi ta in bron i den kommunala budgetplaneringen, men då tar det tid, säger Roslund.

Miljö-och byggnadsnämndens ordförande Björn Berglund säger att det är angeläget att brobygget kommer igång.

- Det är är något jag förespråkat i många år av två skäl. Dels för att öppna upp Fårön för mer bebyggelse, dels för att förbättra miljön. En ny bro skulle också göra det lättare för båtlivet att ta sig ut i skärgården. Det är betydligt bättre djup på andra sidan Fårön än över Nötögrundet, säger Björn Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om