I normalfallet ska en helikopter flyga på 300 meters höjd över tättbebyggda områden. I glesbygdsmiljö, som möjligen Höglandsnäs kan klassas som, är det 150 meter som gäller.
- Reglerna är tydliga, men det finns självfallet möjlighet göra avsteg från detta. Men då krävs särskilt tillstånd, säger Gunnar Ågren, sektionschef för helikopterfrågor på Transportstyrelsen.
Finns regelverk
Militären har eget regelverk och tillsyn. Polisen har ett särskilt tillstånd för att på bästa sätt kunna utföra det som krävs. Även för ambulansflyg finns ett regelverk. Därmed inte sagt att de får flyga hur som helst.
Uppgiften styr
Transportstyrelsen har på PT:s uppdrag kollat upp om det fanns några utfärdade tillstånd för lågflygning den aktuella perioden.
- Vi har hittat ett bolag som hade tillstånd för ett fotouppdrag, men vi har inga besked om de har flugit just i Höglandsnäs.
Nu kan det givetvis handla om ren okynnesflygning också. Då blir det betydligt svårare att bevisa eventuella brott mot luftfartslagen.
- Det är ett ganska lågt straffvärde på det här och det är vanligt att åklagaren lägger ner förundersökningen.