Stora Nolia viktigt för Piteåföretag

Varumässan Stora Nolia som börjar i Umeå på lördag är viktig för Piteåföretagen Camp4you som säljer husbilar, och Fritid&Vildmarksliv i Bergsviken, med inriktning på jakt och fiske.- Stora Nolia står för en fjärdedel av vår årsomsättning på 70 miljoner kronor, säger Mikael Danielsson vid Camp4you.

"Stora Nolia är ett mycket viktigt skyltfönster för våra produkter. Vi knyter många nya kontakter under mässdagarna", säger Seved Wiklund, ägare till Fritid&Vildmarksliv i Bergsviken.

"Stora Nolia är ett mycket viktigt skyltfönster för våra produkter. Vi knyter många nya kontakter under mässdagarna", säger Seved Wiklund, ägare till Fritid&Vildmarksliv i Bergsviken.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-08-04 06:00

I går var han och Seved Wiklund vid Fritid&Vildmarksliv fullt upptagna med att förbereda den nio dagar långa mässan i Umeå.

- Vi kommer att ha ett 40-tal husbilar med, en del i samarbete med andra återförsäljare, en monter har vi helt själva, säger Mikael Danielsson, som uppger att trenden med ökad husbilsförsäljning håller i sig där allt fler barnfamiljer väljer husbil.

När PT besöker Seved Wiklunds företag håller sonen Henrik på att lasta jakt- och fritidsinriktade produkter på en stor lastbil.

- Vi tar inte med fisket. Det är höst och jaktsäsongen står för dörren. Det är det vi fokuserar på, säger Seved Wiklund.

Flera scener
Stora Nolia pendlar mellan Piteå och Umeå. Vid årets upplaga i Västerbotten ryms 800 företag i 550 montrar. Under veckan beräknas handeln omsätta en kvarts miljard.

- I år har vi spunnit vidare på det vi började med i Piteå, att ha produktinriktade scener. I exempelvis hallen med hantverk finns en scen där företagen kan visa upp sig. Där ska vi också ha mannekänguppvisning, säger Stora Nolias projektledare Lars Olovsson.

Mässan har anlitat ett assistansföretag som ska serva funktionshindrade, det är fler utställare och program kring hälsa, och folk kan nyttja ett hunddagis utanför området. Under veckan hålls en produktauktion där behållningen går till Rädda barnen. Bland annat ska en nakenaffisch med skidskytten Björn Ferry gå under klubban.

- Och trenden med allt större yta för husbilar och husvagnar håller i sig. Vi har aldrig haft så mycket av det som i år, säger Lars Olovsson.

Mikael Danielsson säljer 150 nya och begagnade husbilar och husvagnar per år. Förra året omsatte företaget 70 miljoner kronor där Stora Nolia står för en fjärdedel av omsättningen.

- I Piteå förra året gjorde vi ett 30-tal avslut. Vi sålde för drygt 20 miljoner kronor, säger Mikael Danielsson.

I år räknar han med att sälja 15-20 fler husbilar jämfört med 2010.

Seved Wiklund säger att han varit med vid Stora Nolia varje år sedan han startade 1989. I början drevs affärerna i blygsam skala, under åren har det växt till norrlands största fiske/jaktföretag som omsätter 25 miljoner kronor med åtta anställda.

- Stora Nolia är viktigt men inte främst ekonomiskt. Vinsten ligger i att det är ett bra skyltfönster för våra produkter. Det är en bra mötesplats där jag får knyta många värdefulla kontakter, säger Fritid&Vildmarkslivs ägare.

FAKTA Stora Nolia

Plats: Umeå

Tid: 6-14 augusti

Antal utställare: 800

Antal montrar: 550

Handel under mässan: 240 miljoner kronor varav 130 Mkr försäljning motor/fritid

Yta: 17 fotbollsplaner. Inomhusyta 15000 kvm.

Spinoffeffekt på samhället: 10 miljoner kronor - en miljon kronor per dag för näringar inom hotell, bensinstationer, transporter, restauranger med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om