Stor minskning av mopedolyckor

Antalet olyckor med mopeder har minskat ordentligt sedan det nya kravet på körkort infördes. Vid Sunderbyns sjukhus minskade antalet skadade mopedister med 62 procent på ett år.

Det är betydligt färre som kör moped i dag än för tre år sedan. Det visar sig bland annat i olycksstatistiken. Men polisen tycker fortfarande att det är ett allvarligt problem att så många mopedister kör för fort.

Det är betydligt färre som kör moped i dag än för tre år sedan. Det visar sig bland annat i olycksstatistiken. Men polisen tycker fortfarande att det är ett allvarligt problem att så många mopedister kör för fort.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ 2012-07-19 06:00

Under 2000-talets sex första år fick mopedtrafiken en renässans. Försäljningen av mopeder tredubblades - och olycksstatistiken följde med. Antalet svårt skadade i mopedolyckor fördubblades under samma tid.

I oktober 2009 infördes krav på körkort för mopeder klass I, så kallade EU-mopeder. Tidigare hade det räckt med ett förarbevis. Ungefär samtidigt började det bli färre mopeder på vägarna.

Redan den första sommaren, 2010, syntes resultat i olycksstatistiken. Hälften så många mopedister skadades svårt, och även dödsolyckorna minskade. Sommaren 2011 var mer skadedrabbad än den föregående, men siffrorna för 2012 visar att minskningen fortsätter.

- Vi ser att det är en drastisk skillnad, säger Jan Ifver, statistiker vid Transportstyrelsen. Det är förmodligen en kombination av att det är färre mopedister ute och att de som kör är säkrare tack vare provet.

Vid Sunderby sjukhus räknade man till 58 skadade mopedister år 2009. Ett år senare var siffran 22. Där räknas både lätt, måttligt och allvarligt skadade.

Unga skadade
Det har framför allt varit unga människor som skadats i mopedolyckor. Under de år då EU-mopederna var som mest populära såg siffrorna mörka ut. År 2007 skadades 342 mopedister i landet svårt och 14 dog. De flesta skadade var mellan 15 och 17 år.

- Jag upplever att vi tar emot betydligt färre skadade i mopedolyckor än för några år sedan, säger Ulrika Olsson, sektionsledare vid akutmottagningen vid Sunderby sjukhus. När det var som mest kom det någon till några i veckan. Så är det absolut inte nu.

De vanligaste mopedskadorna är skrapsår, brutna armar och ben och skallskador. Den typiska dödsolyckan är en 15-årig pojke som kör trimmad moped på en 70-väg. Han kör rakt in i en personbil i en landsvägskorsning, tappar hjälmen och omkommer på grund av en skallskada, visar en rapport från Vägverket.

- Det är givetvis enbart positivt att olyckorna minskar, säger Jan Ifver.

Men han noterar också en annan sida av saken. I och med att det blivit svårare och dyrare att ta körkort minskar också möjligheten att vara mer rörlig för många yngre.

FAKTA Mopedtrafik

Den 1 oktober 2009 infördes körkortsbehörigheten AM, en behörighet som behövs för att köra moped klass I. Samtidigt blev det också nödvändigt att ta förarbevis för att köra moped klass II.

I juni 2009 fanns drygt 135 000 mopeder i trafik i Sverige, ett år senare 126 800. I maj i år var siffran 102 991.

Moped klass I (så kallad EU-moped) får gå högst 45 km/h och köras av den som fyllt 15. Föraren måste ha ett körkort med behörigheten AM, eller ett körkort med annan behörighet. Förarbevis tagna före oktober 2009 gäller året ut.

Moped klass II får köras i högst 25 km/h. Den får köras på cykelbanor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om