Videon är inte längre tillgänglig
Sommarhandeln per person i Norrbotten beräknas uppgå till 15 812 kronor, vilket är något lägre än riksgenomsnittet på 17 453 kronor men fortfarande en ökning sedan 2011. Piteås status som turiststad med många stora evenemang som lockar folk har en avgörande inverkan på sommarhandeln.
- Norrmännen är väldigt köpstarka, i synnerhet de som campar nära stan. De knusslar inte, säger Ketih Lindehag, ordförande för Piteå Köpmannaförening.
Större framtidstro
Svensk handel genomförde en undersökning med tusen handlare för att studera trenderna inom sommarhandeln. Omsättningen beräknas uppgå till 165 miljarder kronor, en ökning med nära 3 procent jämfört med 2011.
Erik Boman, pressekreterare på Svensk handel, menar att bilden av den svenska ekonomin påverkar konsumenternas beteende.
- Förra året var det sämsta året sedan 1990-talskrisen. I år är framtidstron större. Folk oroas inte i lika hög utsträckning att Sverige kommer att drabbas på samma sätt som stora delar av Europa.
En extra stor skatteåterbäring för många svenskar och väderleken anses också spela in.
- Men vädret påverkar på olika sätt. Under en regnig sommar passar folk på att bygga om eller satsar på inredning och hemelektronik. Under soligare väder kanske de målar om eller bygger ny altan. Om det är för soligt konsumeras det mindre, säger Boman.
Stor ökning
I synnerhet försäljningen av byggvaror, möbler och elektronik har varit särskilt lyckosamma. På Europamöblers återförsäljare på Backen i Piteå bekräftas det goda läget - där noteras en ökning med nära 50 procent jämfört med 2011.
- I den här branschen är det väldigt stora toppar och dalar. Vi ser att trädgårdssidan tappat i försäljning men har i stället sålt mer soffor och sängar. När det varit sådant halvdant väder tror jag att folk förbereder sig mer inför hösten, berättar butikens delägare Sara Vesterberg.
Fler väljer närproducerat
Svensk handel förutspår också att försäljningen av ekologiska och närproducerade varor ökar jämfört med föregående somrar.
Kethy Lindehag tror att den prognosen kan visa sig stämma för Norrbotten.
- Gemene man blir mer och mer medveten och vill gynna lokala producenter, det syns när det kommer till köttförsäljningen. Man vill dessutom ha produkter med få tillsatser, berättar hon.