Sofia ska studera unga kvinnors delaktighet i sociala medier

I och med de nya och sociala medierna har unga kvinnor fått en annan möjlighet att göra sina röster hörda. En som intresserat sig för ämnet är doktoranden Sofia Larsson. I sin studie söker hon nu unga kvinnor för pilotdiskussioner.

Sofia Larsson vill ta del av unga kvinnors interaktivitet på nätet. Nu söker hon deltagare till pilotdiskussioner.

Sofia Larsson vill ta del av unga kvinnors interaktivitet på nätet. Nu söker hon deltagare till pilotdiskussioner.

Foto: Maria Johansson

Piteå 2011-05-07 06:00

Sofia Larsson är doktorand på Institutionen för musik och medier i Piteå. Hon har precis dragit igång en pilotundersökning om nya och sociala medier. I första steget ska hon undersöka hur unga kvinnor upplever att delta i diskussioner på nätet.

- Jag är intresserad av att se hur vanliga läsare använder det nya medielandskapet som vuxit fram. I traditionella medier är kvinnor ofta underrepresenterade, men via bloggar och andra sociala nätverk har de nu en annan möjlighet att göra sin röst hörd, säger Sofia Larsson.

Facebook
Många traditionella medier har blivit delvis sociala och världarna flyter allt mer samman. De flesta tidningar har bloggar på sina hemsidor och kommentarsfunktioner på artiklar.

På vissa forum kan man kommentera och debattera med sin Facebook-identitet och vi som privatpersoner smälter mer och mer ihop med det offentliga rummet.

- Jag är intresserad av en öppen diskussion, där man kan prata både om hinder och möjligheter. Sociala medier är en trolig del av hur det offentliga samtalet och debatten kommer att föras i fortsättningen. Det finns många fördelar, men också baksidor - vi kan till exempel lätt bli en kugge i något större, som att fylla andras sajter med gratis innehåll, säger Sofia Larsson.

Möta människor
Hon söker nu deltagare för pilotdiskussioner i ämnet.

- Det finns en hel del forskning på hur medieorganisationer ser på interaktion. Det finns också mycket statistik, men jag är intresserad av syftet bakom exempelvis en blogg eller en kommentar. Uppfattningen om attityder och upplevelser och hur man ser på sin egen och mediernas roll får man inte via enkäter. Då måste man möta människor och diskutera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om