"Se till att inte hamna bakom glasögonen"

Hon har formgett glasögon till bland andra Maud Olofsson och Maud Adams. Kicki Nilsson specialdesignar bågar till både kändisar och vanliga människor.- Det handlar om att framhäva sina bästa sidor istället för att fokusera på det som är mindre bra. Och alla har något bra, inte bara supermodeller! säger hon.

"Provar vi för många glasögon hamnar vi lätt i en evighetsmaskin", säger Kicki Nilsson. Här ger hon tips till glasögonköpare.

"Provar vi för många glasögon hamnar vi lätt i en evighetsmaskin", säger Kicki Nilsson. Här ger hon tips till glasögonköpare.

Foto: Sanna Eriksson

Piteå 2011-10-29 06:00

Att köpa nya glasögon är ofta både en ganska stor och svår investering.

Eftersom de flesta byter glasögon mellan vart tredje och fjärde år blir det extra viktigt att bäraren trivs i sina bågar.

- Jag önskar att folk kunde byta oftare, men glasögon är en investering och därför blir det extra viktigt att vi tar hänsyn till vår bas när vi väljer ett par nya bågar. Samtidigt blir man ofta besviken om ingen märker förändringen, det är som när vi varit hos frissan. Vi vill få den uppmärksamheten.

Kicki Nilsson, som har jobbat med glasögon och design i närmare trettio år, säger att många kunder suckar när de kommer från synundersökningen.

- De säger ofta att "Nu är det värsta kvar!" Det värsta! svarar jag. Du har ju det bästa kvar, det är ju nu du kan påverka något.

Samlat på sig tips
Att ögonen sägs vara själens spegel är ett välkänt faktum - och precis där sitter glasögonen.

- Men de behöver inte vara ett hinder. Är glasögonen fel blir de visserligen det första man ser, men om de känns rätt tänker vi kanske inte ens på dem, säger Kicki Nilsson.

Med många års erfarenhet har hon samlat på sig en hel del tips som kan vara till hjälp för glasögonköpare.

- Prova gärna ett antal bågar i butiken, men låna hem ett fåtal par, runt två, tre stycken. Vi klarar inte av att välja mellan fler, då hamnar vi lätt i en evighetsmaskin och känner att "inget passar mig". Låt inte heller åsikterna från din familj och dina vänner väga tyngst. De har sett oss i samma bågar i flera år och går för det mesta på något som liknar dem, säger hon.

Istället tycker hon att kunden borde lita på personalen i de optiska butikerna.

Ärlighet
När Kicki rådgör med en kund tittar hon på färg, form, kroppsspråk och stil.

- Jag gör fel om jag inte säger till kunden vad jag tycker och förklarar varför. För några år sedan var det till exempel väldigt populärt med färganalyser, och man baserade glasögonköpet på dem. Min erfarenhet är att de färger vi har hemma i vår garderob är vad vi passar i och trivs i. Följ magkänslan, du som bär brillorna som ska trivas med dem.

Ett bra knep är enligt Kicki att framhäva det fina i ansiktet. Och enligt henne har alla något extra bra.

Färgen på bågen kan hjälpa till att förstärka ett par vackra ögon.

Formen kan definiera en fin näsa.

- Det är viktigt att inte hamna bakom glasögonen, då ger man lätt intryck av att gömma sig. Kindkotorna ska alltid synas, då får vi ett naturligt lyft i ansiktet.

Anpassar efter kunden
Kicki Nilsson började på Polaris eyewear i mitten av 80-talet. I det Bodenbaserade företaget jobbade hon under de första åren med tillverkning och numera med design och den internationella exportmarknaden.

- Men tre veckor per år åker jag runt i butiker i Sverige med vår serie By you, som bygger på att vi anpassar bågen efter varje person. Normalt tittar en kund på tio modeller i tre färger och två storlekar. Här har vi helt andra möjligheter med att flytta fästen, byta färg och storlek utan att det kostar mer än våra färdiga bågar. Vi skräddarsyr bågar till kunderna.

Du har designat bågar till en del offentliga personer också. Berätta.
- Med Maud Olofsson pratade jag mycket innan vi gjorde några glasögon. Hennes behov ser väldigt olika ut. När hon håller i ett stort möte kan hon ha synliga glasögon men i tv-studion skulle alla ha kommenterat samma bågar. Därför gjorde vi ett par som hon bär i studiosammanhang och ett annat par till större möten.

Glasögon kan vara väldigt betydelsebärande.

- För offentliga personer som nyhetsankare är det väldigt viktigt med vad bågarna signalerar. Glasögon blir allt mer vanliga som förstärkare av en stil, till exempel i månadsmagasinens modereportage. Maud Adams är vansinnigt vacker, både på utsidan och insidan. Hon har ett ansikte som kan bära upp vilken form som helst.

FAKTA

Namn: Kicki Nilsson.

Ålder: 53 år.

Familj: Gift, två vuxna barn och ett barnbarn, fyra katter och en hund.

Bor: I Åkerby utanför Boden, en by med tio hus. "Jag reser mycket i jobbet och med Åkerby blir det som yin och yang och jag älskar det."

Gör: Jobbar med design och exportmarknad på Polaris eyewear.

Intressen: Färg och form vad det än gäller.

Senaste resa: "Paris i jobbet, Kanarieöarna privat. Det är underbart att pipa iväg när det är kallt hemma!"

Bär glasögon: Sedan hon var i 40-årsåldern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om