Roslund inte förvånad över gensvaret

Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanan AB, är inte förvånad över det stora gensvaret från allmänheten. I dag är Norrbotniabanan väl förankrad och han tror till och med att regeringen vill vara med på tåget.

Peter Roslund är inte förvånad över det stora stödet för Norrbotniabanan. Han har sett opinionen svänga rejält de senaste åren.

Peter Roslund är inte förvånad över det stora stödet för Norrbotniabanan. Han har sett opinionen svänga rejält de senaste åren.

Foto: Jessica Larsson

PITEÅ 2010-03-12 06:00
Att 85 procent av de tillfrågade i Sifoundersökningen vill bygga Norrbotniabanan ligger i paritet med Roslunds uppskattning. Han är, som sagt, inte förvånad, men för tio år sedan var motståndet betydligt hårdare.
- Vi har jobbat hårt med att ta fram fakta och informera. Sakta, men säkert har opinionen svängt. Dessutom är miljöaspekten viktigare i dag.
Även Banverket har svängt?
- Tidigare var det politiskt tryck som tvingade Banverket att utreda och gå vidare. I dag är Banverket för Norrbotniabanan.
Det har varit många motgångar och bakslag genom åren. Hur orkar man fortsätta?
- Visst har luften gått ur ibland, men sedan har man tagit nya tag. Norrbotniabanan är alldeles för viktig för att ge upp. Nu handlar det inte om den ska byggas, utan när, säger Peter Roslund.
Satsar miljoner
För att hålla processen vid liv bildade landstingen i Norrbotten och Västerbotten samt kommunerna mellan Umeå och Haparande Norrbotniabanan AB. Via bolaget har järnvägsutredningarna medfinansierats. Dessutom har bolaget och Banverket skrivit en avsiktsförklaring om medfinansiering av järnvägsplanen.
Norrbotniabanan AB betalar 44 miljoner och förskotterar resten av planeringskostnaden upp till 220 miljoner kronor. Nu väntar man på att regeringen ska ge klartecken.
- Jag tror att Norrbotniabanan är nämnd i regeringens nationella plan. Allt annat vore ett riktigt bakslag.
Industrin är för
Regeringen pratar mycket om att industrin måste engagera sig och helst också vara med och betala.
- Det finns ett uttalat behov från industrin, så det där stämmer inte. Men att industrin skulle vara med och betala för infrastruktur tror jag inte på. Däremot ska företagen betala för att få använda banan.
Påskyndas Norrbotniabanan om det blir ett regeringsskifte i höst?
- Förmodligen, men min förhoppning är att även en borgerlig regering ska inse att Norrbotniabanan är ett projekt till gagn för hela Sverige, säger Peter Roslund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om