- Vi har jobbat hårt med att ta fram fakta och informera. Sakta, men säkert har opinionen svängt. Dessutom är miljöaspekten viktigare i dag.
Satsar miljoner
För att hålla processen vid liv bildade landstingen i Norrbotten och Västerbotten samt kommunerna mellan Umeå och Haparande Norrbotniabanan AB. Via bolaget har järnvägsutredningarna medfinansierats. Dessutom har bolaget och Banverket skrivit en avsiktsförklaring om medfinansiering av järnvägsplanen.
Norrbotniabanan AB betalar 44 miljoner och förskotterar resten av planeringskostnaden upp till 220 miljoner kronor. Nu väntar man på att regeringen ska ge klartecken.
- Jag tror att Norrbotniabanan är nämnd i regeringens nationella plan. Allt annat vore ett riktigt bakslag.
Industrin är för
Regeringen pratar mycket om att industrin måste engagera sig och helst också vara med och betala.
- Det finns ett uttalat behov från industrin, så det där stämmer inte. Men att industrin skulle vara med och betala för infrastruktur tror jag inte på. Däremot ska företagen betala för att få använda banan.