Videon är inte längre tillgänglig
Kostnaden för nattågstrafiken är beräknad till 80 miljoner kronor. För mycket har Rikstrafikens konsult kommit fram till i en utredning och drar slutsatsen att dagens två nattåg ska krympas till ett tåg per natt. Det är nattåget mellan Luleå och Göteborg som i så fall dras in.Om två veckor
Den 29 november ska frågan behandlas av Rikstrafikens styrelse och vd:n Ulf Lundin är givetvis inte omedveten om de massiva protesterna.
- Vi sammanställer inkomna synpunkter och väger det mot vårt uppdrag och den budget vi har att tillgå, säger Ulf Lundin.
Kan påverka
Det är inte säkert att styrelsen fattar något beslut den 29 november. De många negativa synpunkterna mot indragningsplanerna kan innebära att styrelsen vill ha in kompletterande underlag. En eventuell förändring av nattågstrafiken gäller dessutom inte förrän 2013 och den 1 januari 2011 inlemmas Rikstrafiken i det betydligt större Trafikverket.
- Det kan påverka processen. Trafikverket kan göra andra infrastrukturella bedömningar.
Tunga protester
Länsstyrelserna i de fem nordligaste länen har gemensamt protesterat mot planerna. Dels via ett remissvar till Rikstrafiken, men också genom att uppvakta näringsdepartementet.
- Det är inget bra förslag, men nu avvaktar vi tills Rikstrafikens styrelse har haft sitt möte. Utifrån det får vi besluta om hur vi ska gå vidare. Men vår uppfattning är att det behövs två nattåg. Möjligen kan antalet vagnar minskas, säger Norrbottens landshövding Per-Ola Eriksson.
Rikstrafikens konsult föreslår inte bara indragning av ett nattåg. I rapporten framförs också att dagens lok och vagnar duger för framtiden och att sovvagnarna kan vara av enklare standard. I flera remissvar är åsikten den motsatta.
Olle Lindström (M), kommunalråd i Boden, anser att ambitionen måste vara att öka antalet resenärer och då krävs att tågtrafiken marknadsförs bättre, standarden höjs och servicenivån utökas. Liknande synpunkter har ett flertal andra kommuner.
Dessutom anser Swedish Lapland Tourism att förslaget innebär en katastrof för turistnäringen i norr och förlorade skatteintäkter.