Privat körprov får blandat mottagande

Regeringen kommer i januari att föreslå att förarprov för körkort läggs ut på privata entreprenörer, helt eller delvis. Förslaget möts med blandade känslor. Vissa befarar risker för rättssäkerheten och för glesbygden.

Josefin Ehngren, trafiklärare, ser inga problem med förslaget att låta privata entreprenörer sköta körkortseximinationen.

Josefin Ehngren, trafiklärare, ser inga problem med förslaget att låta privata entreprenörer sköta körkortseximinationen.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ 2009-12-08 06:00
I dag sköts förarproven av Vägverkets trafikinspektörer.
Förra hösten presenterades en utredning som föreslog att provverksamhet ska öppnas för privata aktörer, exempelvis trafikskolor. Utredaren konstaterade emellertid att en omfattande tillsyn då också skulle bli nödvändig.
Välkomnar
Trafikskolornas riksförbund, STR, välkomnar förslaget.
Förbundsordförande Berit Johansson har i intervjuer uttryckt att så länge det inte blir sämre för den enskilde körkortstagaren så är det enbart av godo.
Hon får medhåll av Christer Bergström, trafiklärare i Piteå.
- Det här har ju diskuterats i hur många år som helst och jag tycker det är bra, säger han.
Men det kräver samtidigt viktiga mått och steg, anser han.
- Ja, det måste föregås av en ökad tillsyn. Det kan exempelvis inte få bli så att lägsta anbudet vinner, säger Bergström.
Kan bedöma
Men den typen av problematik tror han inte är något som bör vara särskilt svårt att hantera eller kontrollera.
- Sånt kan staten alltid styra, säger Christer Bergström.
Det finns fler som välkomnar förslaget om att lägga ut förarproven hos privata entreprenörer.
- Kompetensmässigt skulle det inte vara några problem att ta över vägverkstjänstemännens roll, säger trafiklärare Josefin Ehngren.
Hon pekar på det faktum att hon redan i dag är den som är nära eleven, som bedömer kompetensen och inte minst, bedömer när eleven är redo för slutprov.
- Utifrån det anser jag mig även kunna bedöma om en uppkörning är godkänd eller inte, säger Josefin Ehngren.
Statlig uppgift
Riktigt lika säker är inte hennes kollega Magdalen Lundmark.
- Nej, jag känner inte riktigt att jag skulle vilja vara den som ger det slutliga omdömet, säger hon.
Ungefär på samma sätt resonerar Ihab Jawad som arbetat sex år som trafiklärare.
- Det är både fördelar och nackdelar, resonerar han.
Han ser inga som helst problem med att kunna göra bedömningen när en elev är redo för uppkörning. Inte heller med att kunna göra en slutbedömning om personen i fråga ska få sitt körkort eller inte.
- Problemet är, som jag ser det, att det här ligger i dag på en myndighet. Ingen kan påverka oss genom hot eller svarta pengar att liksom ge ett godkännande. Det är Vägverkets personal som sköter den biten.
Stöd
Där har Jawad faktiskt stöd från EU i sina synpunkter.
Det finns nämligen ett EU-direktiv som slår fast att körkortsexamination är myndighetsutövning.
Argumentet att privata körskolor skulle minska på kötiderna, köper han inte heller.
- Om det är långa kötider, ja då har Vägverket för lite personal. Då får de anställa fler förarprövare, säger Ihab Jawad.
FAKTA Förslag till körkortsprov
Regeringen kommer att lämna sitt förslag i januari. Enligt uppgift till ST Press har myndigheten Transportstyrelsen fått i uppdrag av näringsdepartementet att förbereda en privatisering.
Det är framför allt köerna till uppkörningen som uppfattas för långa.
Väntetiderna ligger i snitt på en och en halv månad.
Om uppkörningarna helt eller delvis läggs ut på de privata trafikskolorna kommer dessa att övervakas med ett kontrollsystem.
Även teoriproven kan komma att privatiseras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om