Pitebo och flera andra bostadsbolag har utrustat sina motorvärmarstolpar med ny teknik. I stället för att hyra ut parkeringsplatser med fri tillgång till motorvärmare tar man nu betalt för strömmen och hyresgästen kan själv ställa in hur länge värmen ska stå på.
Det finns också möjlighet att slå på motorvärmaren med telefonen eller via internet. Men ett oväntat problem har drabbat många av Pitebos hyresgäster de senaste veckorna - när det varit riktigt kallt har stolparna slutat fungera.
- När det blir 22 - 23 grader kallt kärvar elektroniken som släpper på strömmen ihop. Det har drabbat 200 av 2 200 parkeringsplatser som utrustats med den nya tekniken, berättar Robert Johansson, teknisk chef på Pitebo.
Jourhjälp
Problemet med de nya motorvärmarstolparna upptäcktes precis före jul och under helgerna har jourpersonal åtgärdat de fel som uppstått.
- Det är en kondensator i vissa stolpar som inte tål kyla och det verkar bara vara vi i Piteå som fått felaktig elektronik. I Luleå och Kiruna utrustas stolparna också med nya insatser, men där har man klarat sig utan problem, berättar Johansson.
För att komma till rätta med felaktigheterna kommunicerar Pitebo med sina stolpar nattetid via internet.
- De vi inte får kontakt med åker vi sedan ut och kollar upp. Många hyresgäster har fått nya insatser i stolparna utan att ha märkt något, säger Robert Johansson.
Irriterade
Den felaktiga elektroniken innebär ingen merkostnad för Pitebo.
- Det är en garantigrej som leverantören står för. Det här är inget system vi är unika med - det används över hela landet, säger Johansson.
Han förstår att hyresgäster som kommit ut till en kall bil tidigt på morgonen är irriterade.
- Det är tråkigt och vi beklagar att det blivit så här. Vi försöker lösa problemen så fort det bara går, säger Pitebos tekniske chef.