Sågab organiserar träföretag från Sundsvall i söder till Tärendö i norr. Tillsammans producerar de cirka 800 000 kubikmeter trävaror per år där hälften skeppas. Christer Lundberg beräknar att de höjda bränslekostnaderna till sjöss ger Sågabföretagen en kostnadshöjning med 40 miljoner kronor per år.
Inte oväntat är Sågabs ordförande kritisk till IMO och regeringen.
"Helt felaktigt beslut"
- De har inte sett konsekvenserna och detta är ett helt felaktigt beslut. Motiveringen för att sänka svavelhalten i bränslet är att minska försurningen i havet. Men de aktuella farvattnen lider inte av försurning utan av övergödning bland annat på grund av utsläpp från jordbruk, säger Christer Lundberg.
- Resultatet blir att svensk skogsindustri kommer att tappa miljarder samtidigt som Ryssland som inte omfattas av bestämmelsen kan tuta och köra med sina båtar genom Östersjön utan krav på förändrade svavelhalter.
-Detta slår snett, förvrider konkurrensen, konstaterar Christer Lundberg, som likt Folke Stenvall tror att detta leder till fler landtransporter.
Trångt på vägarna
- Det kommer att bli trångt på vägarna och det var väl ändå inte meningen, säger Christer Lundberg, som driver Lundbergs Trä som förväntas få en kostnadsökning på två miljoner kronor per år.
SCA Timber i Munkund som producerar en halv miljon kubikmeter trävaror per år kan komma att drabbas av 30 miljoner kronor i ökade kostnader per år på grund av den regeländring SCA Transforests vd Magnus Svensson anser regeringen borde sagt nej till.
Ett skott i foten
SCA Transforest organiserar SCA:s transporter på land och till sjöss.
- Detta blev ett skott i foten. Priset på fartygsbränslet drivs upp med 75 procent där vi vet att drivmedelskostnaden utgör 40 procent av det totala priset på sjöfrakt, säger Magnus Svensson, som pekar på risken med att skogs-och träindustrin kommer att dra sig för att investera norrut när det krävs 40 procent mer lönsamhet på grund av dyrare frakt.
- Detta är ett samhällsekonomiskt och miljödumt beslut. Skogsbranschen drabbas av 28 miljarder i höjda bränslekostnader medan en utredning visar att samhällsnyttan stannar på sju miljarder.
- Och detta har regeringen gått med på trots att den varit välinformerad om konsekvenserna, säger SCA Transforests vd.