De senaste dagarna har rubrikerna varit många kring de franska Alstom tåg som byggs i Tyskland för att köras i ett betydligt kyligare klimat i Norrland. Norrtåg påstår att tågen har testats och ska klara vintern. En uppgift Stefan Kallin ifrågasätter, och han säger till PT att det är andra året tågmodellen Coradia Nordic X62 krånglar. Det har också blivit stående hos andra tågoperatörer i Mellan- och Sydsverige.
Försöket med regionala tåg startade i somras mellan Luleå-Kiruna och följdes upp 17 september mellan Luleå-Umeå, och det är många kockar som rör om i järnvägssoppan.
Den nya kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten som tagit över Länstrafiken AB, har givit Norrtåg i uppdrag att sköta trafiken. Där säger vd Kenneth Johansson att det är kollektivtrafikmyndigheten som har huvudansvar för att verksamheten fungerar, men det gör den inte.
Köper trafiken
Norrtåg ägs av kommuner och landsting i de fyra nordligaste länen. Norrtåg köper i sin tur den operativa verksamheten av Botniatåg AB. Det ägs av bolagen Arriva och SJ, som också ansvarar för underhållet på tågen.
Ytterligare ett bolag, Transitio, som ägs av landets regioner (Norrbotten fem procent) finns med vid grytan. Det har köpt tågen av Alstom Transport för 800 miljoner kronor för att sedan hyra ut dem till Norrtåg som i sin tur hyr ut dem till Botniatåg.
Och som bekant sköts banunderhållet av flera aktörer med Trafikverket som uppdragsgivare.
Transitios vd Stefan Kallin är kritisk till köpet av Alstoms tåg. Det har blivit som att köpa grisen i säcken.
Andra krav
- Skulle jag köpa tåg i dag skulle jag ställa helt andra krav på leveranskvalitét. Det är andra vintern de krånglar och uppenbarligen har de testats för lite. Köparna måste tänka om och kräva att tågen är klara för den miljö de ska köras i innan de levereras, säger Stefan Kallin, som är klart missnöjd med det fransk/tyska tåget.
- Det är inte aktuellt att skicka tillbaka dem. De ska ju gå till 2021. Men så länge inte tågen fungerar betalar vi inte fakturorna till Alstom fullt ut, säger Stefan Kallin, som bekräftar att det också pågår förhandlingar med tågtillverkaren om skadestånd.
Han säger att Transitio har ansvar för att Norrtåg får fungerande tåg. Samtidigt, pekar han på, har Altstom ansvar att leverera tåg som kan köras i kall miljö.
- Och det är upp till dem nu att åtgärda problemen.
Tomas Hedenius vid Botniatåg säger till PT att på fredag står samtliga tåg utom det som gått igång på sträckan Luleå-Umeå.
- Huvudproblemen är snö och is. Dels på den antenn som hör ihop med tågens signalsystem, och strömförsörjningen. Dessutom uppstår is på bromsarna, säger Tomas Hedenius, som uppger att Botniatåg kräver ersättning för strulet.
- Vårt fokus nu är att få igång trafiken och vi förhandlar med Norrtåg och Alstom om ekonomisk ersättning.