Under dagen besökte hon Svalson i Öjebyn som tillverkar skjutluckor, företagsbyn Acusticum, Solander Science Park och det avrundades med ett möte med exportinriktade företagare i Vardagsrummet på Bryggeriet.
Besöket var ett led i den turné Ewa Björling gjort senaste året då hon besökt 150 företag på ett 25-tal orter med syfte att lyssna in vad regeringen kan göra för att hjälpa exportinriktade företag på traven.
Imponerad minister
Förra året sjönk den svenska exporten med 0,5 procent. Det gäller inte Norrbotten och Västerbotten och handelsministern är imponerad.
- 2010 ökade exporten från Norrbotten med 46 procent och 2011 med 13 procent. Det är stora ökningar och det är uppenbart att Norrbotten är ett framgångslän. Ni måste göra något bra häruppe eftersom det ser ut som det gör, sade handelsministern, som fick ta emot en mängd synpunkter från exportföretagarna.
Robert Sjölund, vd för Pite Havsbad Group, pekade på att turismen är en näring som ofta skuffas undan när regeringen satsar. Kjell Larsson, vd för Box Modul lade fram att norrbottniska företag behöver fraktstöd även utanför Sverige för att bli konkurrenskraftiga.
- Och det behövs kontinuitet i besluten kring fraktstöden. I dag kan inte företag som gör långsiktiga affärer räkna med fraktstöd och det försämrar konkurrensen, sade Tord Jonsson, Ivab.
Förslag till våren
Ewa Björling förklarade att nu ska synpunkterna sammanställas för att resultera i konkreta förslag som kommer under våren. Mindre konkret är frågan om Norrbotniabanan där ministern valde att flytta fram positionen ytterligare för järnvägen.
- Vi väntar på beslut om att den ska inkorporeras i Bottniska korridoren.
Innan hon tog flyget hem upplyste hon också om att det rör på sig i frågan om EU:s svaveldirektiv där svenska regeringen sagt ja till att fartyg i skitiga sydliga vatten får ha 0,5 procent svavel i bränslet medan båtar i Östersjön enbart får ha 0,1 procent.
- Jag har hela tiden sagt att det ska vara likvärdiga konkurrensvillkor och nu arbetar näringsdepartementet och miljödepartementet med ett kompromissförslag som ska presenteras för EU.