Norrbotniabanans sträckning genom Piteå är klar

Norrbotniabanans dragning genom Piteå via Pitholm är genomförbar. Det här visar den fördjupade studie som Banverket har gjort. Den kan ändå justeras i kommande skeden.

I den fördjupade studie som Banverket gjort har hänsyn tagits till de kommunala önskemålen när det gäller resecentrum. Det placeras nu i närheten av polisstationen, istället för mitt mellan Coop Forum och Ica Kvantum, vid vattnet i Uddmansgatans förlängning.

I den fördjupade studie som Banverket gjort har hänsyn tagits till de kommunala önskemålen när det gäller resecentrum. Det placeras nu i närheten av polisstationen, istället för mitt mellan Coop Forum och Ica Kvantum, vid vattnet i Uddmansgatans förlängning.

Foto: Banverket

PITEÅ 2010-03-13 06:00
Trots osäkerheten kring tidsplanen för Norrbotniabanan går planeringsarbetet vidare.
Banverket presenterar nu en fördjupad studie när det gäller sträckan från länsgränsen till Piteå och med korridoren via Pitsund och Pitholm som huvudspår.
Tar form
Sammantaget kan sägas att korridoren sakta men säkert tar form.
- Egentligen handlar det inte om några större förändringar utifrån de diskussioner som vi från kommunen haft med Banverket, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.
Med något undantag ska kanske tilläggas.
- Vi har exempelvis kanske inte samma syn när det gäller bangården i centrala stan och dess framtida placering, säger Roslund.
Bortsett från något enstaka spår till Smurfit Kappa, är den kommunala inställningen att nuvarande godsbangård flyttas till Pitholm.
Liten sak
- Vidare har vi en uppfattning att den järnvägskorridor som är skissad genom Ön:s industriområde är väl så bred, säger han.
Samtidigt ser han det senare som en petitess i sammanhanget.
- Det går säkert att justera i samband med den Järnvägsutredning som nu startar för sträckan Öjebyn till Gäddvik.
Men som sagt. Banverkets fördjupade studie innebär att beträffande dragningen via Pitsund, har korridoren utvidgats österut, söder om älvpassagen.
Det ger utrymme för en sträckning av Norrbotniabanan öster om befintlig vägbro över älven samtidigt som banan kan ges en sträckning som minimerar intrånget på havsbadet där korridorens smalnats av.
När det gäller delen Pitholm har korridoren delvis smalnats av på delen över Pitholmsheden. En avsmalning som är en konsekvens av den något utökade korridoren österut, söder om älvpassagen.
Justering
Närmare centrum, delen Strömsborg har en mindre justering av korridoren gjorts i den västra delen. Vidare har korridoren även utökats norrut vid sjukhuset.
Beträffande Piteå C som det kallas, har korridoren även här smalnats av vid passagen av Sörfjärden eftersom sträckningar långt ut i fjärden har valts bort.
Korridoren har smalnats av vid passagen av Backens industriområde samt bostadsområdet norr om den befintliga godsbangården.
- Väl förbi Backen vrider sen banan av norrut så snävt det nu bara går. Det är i samband med den dragningen som korridoren vid Ön:s industriområde kan komma att smalnas av, säger Peter Roslund.
FAKTA Fördjupad utredning JU140
Utredningen ska utmynna i en korridor som är genomförbar sett ur olika perspektiv och intressen.
Arbetet i fördjupningen har till stor del handlat om att säkerställa banans funktion, att minska påverkan på omgivningen, samt att korridoralternativen bidrar till kommunens visioner om hur Piteå ska utvecklas i en positiv riktning.
Fördjupningen har studerat olika alternativ inom P2 korridoren (via Pitholm) utifrån både givna och förändrade förutsättningar.
Fördjupningen har uppnått ett bra resultat som visar att den förordade P2 korridoren är genomförbar och kan vidareutvecklas i kommande skeden, både avseende kommunens nya idéer om ett östligare läge för ett resecentra i Piteå C och hur farleden kommer att nyttjas i Pitsundet.
I fördjupningen har Banverket haft samråd med en rad olika intressenter.
Den valda korridoren ska senare tillåtlighetsprövas av regeringen.
Källa: www.banverket.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om