Videon är inte längre tillgänglig
För att par år sedan fastställde den borgerliga regeringen hur Norrbotniabanans korridor genom Piteå ska se ut. Beslutet togs av den regering som samtidigt inte lämnar några besked om huruvida banan ska byggas.
Det har skapat dödläge i den kommunala planeringen.
Korridoren börjar vid Pitsund, går över Pitholm och följer den nuvarande järnvägen genom Piteå, för att sedan gå ut mot Öjebyn där korridoren kapar bort en stor del av förädlingsbar industrimark på Öhn.
Magnus Wikman är positiv till Norrbotniabanan.
- Den skulle naturligtvis bli bra för näringslivet. Men det nuvarande dödläget är inte bra. Det hämmar utvecklingen för privata och företag, säger han.
Fick inte köpa
PT kan redovisa två konkreta fall där Norrbotniabanan-korridoren stoppat företagsetableringar.
Ett är bygg- och entreprenadföretaget Hellströms som ville köpa ett stort markområde på Öhn invid Norra Ringen för att bygga industrihus.
- Vi hade hyresgäster som ville in i de industrihus min far Peråce Hellström ville bygga, men det blev aldrig aktuellt eftersom vi fick besked om att marken ligger inom järnvägskorridoren, säger Hellströms vd Samuel Hellström till PT.
- Företaget lämnade inte in någon ansökan om bygglov eftersom de förstod att det inte var någon mening, men det är ett exempel på hur den tänkta järnvägssträckningen stoppar företag, säger Magnus Vikman.
- Det är synd. Korridoren har en hämmande effekt på företag som vill satsa, säger Samuel Hellström.
Ingen bygghandel
Det andra exemplet handlar om bygghandeln Lakkapää som ville bygga nytt handelshus på gamla "Öhmanstomten" vid Bergsviksvägen. PT skrev förra året om företagets avsikt att etablera sig i Piteå.
En tomt som förmodligen hade varit bebyggd om inte järnvägskorridoren dragits rakt över den i dag 4,2 hektar stora och helt ödelagda området, och det är inte bara företag som fått lägga sina planer i malpåse. Förra året stoppades en familj på Pitholm som inte fick bygglov när de ville bygga på huset en våning.
Magnus Wikman säger att nu måste dödläget brytas.
- Trafikverket måste fortsätta planeringen oavsett om det blir en järnväg eller inte. Verket måste redovisa en plan så den nuvarande korridoren kan smalnas av och släppa fram den mark som är låst. I dag tar Trafikverket alldeles för lätt på uppgiften. Det tar inte ansvar för situationen, säger Magnus Vikman.