Förr hette det Vägverket, men numera är vägfrågorna en del av Trafikverkets ansvarsområden. Att det bara finns fem miljoner kronor avsatt tar Kjell Johansson med viss fattning.
- Det är inte mycket, men behoven i Piteåområdet ska vägas mot resten av länet. Pengarna fördelas efter behov och där de gör mest nytta. Förr kunde vi få lite extra pengar om det fanns kvar från vinterbudgeten söderut, men nu har det varit stränga vintrar två år i rad i hela landet, säger Kjell Johansson och tillägger:
- Det är till och med så att vi kan tvingas ta från barmarksbudgeten för att klara vintrarna.
Gång- och cykelvägar
Stränga vintrar, ja, men till skillnad från Anders Jönsson på Piteå kommun tycker inte Kjell Johansson att vårens tjälproblem är särskilt mycket värre än vanligt.
- Visst förekommer det tjälsprickor och det beror ofta på att många belagda mindre vägar har dålig bärighet. Då blir det kostsamt att åtgärda.
Kjell Johansson pekar ut gång- och cykelvägar som ett stort problem i sammanhanget.
- Kraven på bärighet är lägre och då ökar riskerna för tjälskador. Det kan vara förödande för den som cyklar.
Det akuta
Samtidigt utför underhållsavdelningen (med annan budget) ett par lite större jobb i Piteå kommun. Ett exempel är väg 543 från Bölevägen och förbi Lillpite.
- Det blir inte ny asfalt. Vi återanvänder den gamla, så kallad fräsmassa. Vi åtgärdar också en sträcka av väg 548, men då blir det i form av en indränkt grusbeläggning, säger Kjell Johansson.