Miljonerna räcker inte för att säkra vägarna
743 miljoner kronor fram till 2021 för att säkra den regionala transportinfrastrukturen. Länsstyrelsen välkomnar pengarna, men vill ha mer för att klara uppdraget.
Landshövding Per-Ola Eriksson välkomnar det intresse som näringslivet i Piteå visar för att medverka i infrastruktursatsningar. Han konstaterar samtidigt att regeringen måste skjuta till mer pengar för att länet ska kunna svara upp till nödvändiga investeringar på bland annat vägnät, under perioden fram till 2021.
Foto: Robert Lundberg
- Vi behöver mer än de 743 miljoner kronor som ramen anger, säger landshövding Per-Ola Eriksson.
Privata aktörer
Men om inte regeringen vill skjuta till medel kommer det signaler från andra aktörer.
I Piteå har företag hört av sig till landshövdingen och sagt sig vara villiga diskutera förskottering av medel för att förbättra vägstandarden på E4, sträckan Boviken till norra Rosvik.
- Det här är jätteintressant. Det handlar då inte om summan pengar, snarare om inställningen, säger Per-Ola Eriksson.
Landshövdingen konstaterar att han har för avsikt att ta upp diskussionen med företrädare från både Piteå kommun och det lokala näringslivet, men även tillsammans med Vägverket.
- Initiativet från i det här fallet Lindbäcks Bygg AB som initierat det hela, visar på samhällsansvar. Det känns hedrande på något sätt, säger Eriksson.
29 miljoner
Samtidigt är han medveten om att det kan uppfattas som aningen kontroversiellt att lokalt näringsliv ska stå för fiolerna.
- Som jag sa, det är inte storleken på summan som det kan tänkas handla om, det är initiativet och det behövs fler än en för att kunna dansa tango, säger landshövdingen.
Det finns några konkreta projekt i Piteå kommun som lyfts fram i planen. Främst väg 373, från E4 till till Svensbyn. Där handlar det om investeringar på knappt 29 miljoner, för perioden 2013 till 2015.
Önskemål finns också om investeringar längs samma väg från Svensbyn och förbi Stockbäcken, men till detta finns inga pengar - än.
- Detta är också en angelägen sträcka med tung trafik i form av timmertransporter från inlandet ner till kusten, säger Per-Ola Eriksson.
FAKTA Några investeringsobjekt i läns-transportplanen 2010 - 2021
Väg 97, etapp 2 sträckan Sunderbyn till Sävast, bland annat vajerräcken. Total investering 164,7 miljoner kronor
Väg 97, etapp 3 sträckan Sävast till Boden, vajerräcken, investeringskostnad 99 miljoner kronor.
Väg 373, sträckan E4 till Svensbyn. Investeringar på 28,9 miljoner kronor.
Hastighetshöjning av Malmbanan mellan Luleå och Kiruna för 20 miljoner kronor.Källa: Länsstyrelsen
Väg 97, etapp 3 sträckan Sävast till Boden, vajerräcken, investeringskostnad 99 miljoner kronor.
Väg 373, sträckan E4 till Svensbyn. Investeringar på 28,9 miljoner kronor.
Hastighetshöjning av Malmbanan mellan Luleå och Kiruna för 20 miljoner kronor.Källa: Länsstyrelsen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!