Videon är inte längre tillgänglig
Det levereras inga superlativ när PT ringer runt till några ledare inom svensk skogs- och träindustri om IMO:s (International Maritime Organization) beslut som träder i kraft 2015. Då ska den tillåtna svavelhalten i fartygsbränslen ha sänkts från i dag en procent till 0,1 procent, vilket leder till ökade bränslekostnader.
Bestämmelsen omfattar
Östersjön, Nordsjön och delar av Engelska kanalen. Den borgerliga regeringen har beslutat stödja beslutet, och det har retat Magnus Sjödin, moderat kommunalråd i Sundsvall. På Svenska Dagbladets debattsida skriver han bland annat: "Detta handlar inte om bättre miljö, utan miljöpopulism. Som moderat kommunpolitiker är jag mycket kritisk till hur vår egen alliansregering agerat i den här frågan".
Mycket utskeppning
Efter vår del av Norrlandskusten finns en betydande mängd skogs- och träindustrier som skeppar sina produkter. Smurfit Kappa och SCA Packaging gör det, liksom SCA Timber, Stenvalls i Sikfors och Lundbergs Trä i Arvidsjaur.
Stenvalls vd Folke Stenvall är inte glad åt bestämmelsen. Företaget producerar 160 000 kubikmeter sågade trävaror per år. Av det skeppas cirka 80 000 kubikmeter från hamnarna i Karlsborg, Piteå och Holmsund till bland annat Nordafrika. Dit kostar i dag sjöfrakten 323 kronor (beroende på dollarkursen) per kubikmeter.
Åtta miljoner dyrare
Ekvationen gör att Stenvalls har en årskostnad för sjöfrakten på 25,8 miljoner kronor.
När bestämmelsen träder i kraft om fyra år höjs kubikmeterkostnaden med en hundralapp och ger Stenvalls en höjning på cirka åtta miljoner kronor till 33,8 miljoner.
Fler marktransporter
- Vi söker alltid de billigaste alternativen och hittills har sjöfart varit attraktivt. Men på sikt kan det bli så att vi styr över till fler marktransporter och vad blir då miljövinsten om ambitionen är att minska utsläppen? undrar Folke Stenvall.
Han pekar på att de hårdare kraven på sjöfarten leder till ökade kostnader och tuffare konkurrens och ett företag som Stenvalls får svårt att ta ut den aviserade kostnadshöjningen på priset.