Kraftsamling för Norrbotniabanan

Riksdagsledamoten Sven-Erik Bucht (S) tänker bokstavligen vända kartan upp och ner för att visa varför byggandet av Norrbotniabanan är en angelägenhet så väl nationellt som internationellt.- Det här tåget kan ingen missa.

Gusten Granström, vd för Norrbottniabanan AB, är också på plats i huvudstaden för att visa på banans betydelse. (Arkivbild).

Gusten Granström, vd för Norrbottniabanan AB, är också på plats i huvudstaden för att visa på banans betydelse. (Arkivbild).

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-01-25 06:00

Under tisdagen ska Sven-Erik Bucht med flera möta riksmedias representanter för att visa betydelsen av en sammanhängande kustnära järnväg. Bucht anser att det finns en stor okunskap om järnvägens betydelse så väl bland politiska makthavare som journalister.

- Norrbotniabanan är inget regionalt hembygdsprojekt. Banan behövs som transportväg för de stora naturtillgångar som finns i norra Sverige, ja, i hela Barentsregionen. Det är av intresse för hela Sverige att banan byggs och den bilden vill vi nå ut med, säger Sven-Erik Bucht.

Finns det i Stockholm en utbredd ovilja mot Norrbotniabanan?
- Ja, men jag tror att det bygger på okunskap. När jag lyft frågan i debatt i riksdagen märker jag en ökad respons, även bland borgerliga politiker. Norrbotniabanan handlar i första hand om att transportera naturtillgångar. Ta bara produktionen av järnmalm som kommer att öka kraftigt de närmaste åren.

- Ta bort fokus från persontransporterna. Det är förvisso viktigt, men det får vi på köpet, säger Bucht, som alltså bokstavligen tänker vända på kartan för att visa sörlänningarna Barentsregionens potential och det transportbehov som finns.

Under tisdagen ska också en delegation från Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen träffa nya infrastrukturministern Catarina Elmsäter Svärd (M).

- Vi ska redovisa regionens inställning och vi har också representanter för näringslivet med oss. Vi vill ha tydliga direktiv för hur förhandlingarna med Transportstyrelsen ska genomföras. I första hand handlar det om järnvägsplanen för etappen Piteå - Skellefteå, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Finansieringen
Granström vill också att ministern tydliggör kraven på medfinansiering från näringslivet.

- Men att näringslivet ska betala reda pengar för själva bygget är orealistiskt. Vi har en finansieringsplan, men det förutsätter att våra ägare (kustkommunerna) ställer upp som garant och i sin tur får en garant från staten.

Har dina förhoppningar ökat?
- Vi får se vad ministern säger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om