När det gäller de kommunanställda, har man undersökt både hur de tar sig till och från jobbet och hur de reser i tjänsten, något som visat sig hänga ihop.
Åter handlar det väldigt mycket om inställning och om beteende.
- Tar man bilen till jobbet, även vid kortare avstånd, är sannolikheten att man ska välja buss eller cykel i tjänsten väldigt liten, konstaterar Marie Karlsson vid Sweco, som gjort undersökningen.
9 av 10 i bil
Av 3 829 tillfrågade, har 1 407 anställda svarat. 90 procent av de som reser i tjänsten nyttjar bil, egen eller kommunal leasingbil, sex procent går eller cyklar och bara 1 procent åker kollektivt. Vid åtta av tio korta resor (0-5 kilometer) används bil.
- 15 procent av de tillfrågade har svarat att de skulle kunna ersätta resan med web-/video- eller telefonkonferens och många tar vanemässigt bilen även om buss till exempelvis Luleå universitet vore en lösning.
Bilpool
En slutsats, är att bilparken borde kunna minskas, en annan att en bilpool kunde vara en lösning åtminstone centralt. Dock konstaterar man att det inte gäller vissa yrkeskategorier, exempelvis hemtjänsten eller teknisk servicepersonal.
Men att vissa leasingbilar bara rullar 600 mil per år är inte kostnadseffektivt. Kommunkoncernens koldioxidutsläpp ska dessutom minska med 30 procent till år 2014.