Den 4 augusti stoppades sodapannen på Kappa Kraftliner i Piteå. Omgående inledde entreprenören YIT det omfattande och komplicerade arbetet. I princip har arbetet gått som planerat, men kraftiga vindar under ett par dagar omöjliggjorde lyft med de gigantiska kranarna med 600 respektive 400 tons lyftkraft från lägsta utlägget.
- Blåsten ställde till det, men i princip följer vi tidsplanen. Om allt går som planerat startar vi sodapannan i mitten av nästa vecka, säger Peder Ögren, chef för mek/serviceteknik på Kappa.
Mycket tunga
De enorma kranarna ställde till med ett oväntat problem. Trots ett tjockt bärlager och stålplattor pressades underlaget så hårt att en dagvattenledning i marken sprang läck.
- Det sipprade upp vatten, då förstod vi. Men vi stängde av och drog vattnet via vår andra ledning. säger Anders Lindberg.
Att manövrera kranarna är en grannlaga uppgift som kräver precision och fokusering. Bara ångdomen väger 70 ton och vissa rörpaket är så långa att de måste lyftas i en vagga.
När grejerna är på plats ska de svetsas fast och ihop i sodanpannan. Ett jobb som utförs av 150-200 man.
Lång planering
Sodapannan har varit i bruk sedan 1972 och slitaget har blivit mer märkbart på senare år. Att bygga en ny sodapanna kostar cirka 1,8 miljarder kronor. Den renovering som görs nu är en investering på drygt 190 miljoner kronor.
- Vi har planerat i över ett år för det här stoppet. Det är väldigt mycket som ska klaffa. Ta bara transporterna. Normalt kommer 150 timmerbilar per dygn, men under stoppet kan vi inte ta emot det, säger Peder Ögren.
I fyra veckor har fabriken stått helt stilla. Det längsta i brukets historia. Bara det innebär runt 50 miljoner kronor i produktionsbortfall.
- Men nu är renseriet igång och även biobränslepannan har startats.
Bytt styrsystem
Förutom renoveringen av sodapannan har Kappa bytt styrsystem till pannan. Mer än 1 200 kretsar har bytts ut och förhoppningsvis ska allt fungera.
- Vi har passat på att utbilda personalen under stoppet, så vi är förberedda, säger Anders Lindberg.