Det aktuella projektet har varit på gång under flera år. Redan 2006 skulle sträckan Bonäset - Rosvik byggas om till en mötesfri landsväg med mitträcke, men det sköts på framtiden.
Inte med
I det läget erbjöd Piteå kommun ett förskott för att få projektet utfört, men det blev inte av. I våras verkade dock parterna vara på gång att komma överens om en byggstart 2012. Nu har det spruckit.
- Huvudkontoret har sett över alla förskotteringar i hela landet och den sammanlagda tillåtna förskottssumman, 30 procent av anslaget, överstegs. I det läget prioriterades E4 mellan Bonäset och Rosvik bort, säger Maria Nordström.
Farlig sträcka
Sträckan är mycket olycksdrabbad och flera dödsolyckor har inträffat.
Den finns med på regeringens så kallade 100-lista över de mest olycksdrabbade vägsträckorna i Sverige.
- Den är tungt trafikerad och den är farlig, men vi kan inte påverka beslutet.
När kan projektet bli av?
- Vi fick nej för 2012 och det är möjligt att vi kan få en öppning inför 2013. Annars är projektet tidsmässigt placerat 2016-2017, säger Maria Nordström.
Blir upprörd
Piteås kommunalråd, Peter Roslund (S), blir irriterad och upprörd över avslaget.
Han anser att alldeles för många viktiga projekt i norr prioriteras bort av regeringen.
- Det här är ett farligt vägavsnitt som egentligen borde åtgärdas nu utan att vi förskotterar pengar. Sedan måste även Trafikverket fundera över sina prioriteringar. Trots all trafik på E4 så går tydligen Bodenvägen före, säger Peter Roslund.
Trafikverket ger en öppning för att ta emot förskott av Piteå kommun för 2013.
- Vi är för, men vi ligger inte ute med pengarna längre än 3-4 år, säger Roslund.
Även sträckan E4 Kinnbäck - Jävre är färdig att åtgärdas. Där handlar det om en förhållandevis låg kostnad (20 miljoner), men Trafikverket har inte anslagit några pengar.
- Den sträckan är inte planerad att åtgärdas de närmaste tre åren, men vi ser kontinuerligt över våra prioriteringar beroende på vilka anslag vi får, säger Maria Nordström.
I sommar har flera olyckor inträffat där. Spelar inte farligheten in när ni prioriterar?
- Ja, men vi har ingen farlighetsskala. Det finns många sträckor som bedöms vara riskabla. Ambitionen är att hela E4 i våra två nordligaste län ska förses med mitträcke. När är en annan fråga, säger Maria Nordström.