De individuella programmen har tagits bort och ersätts från och med i höst av fem olika introduktionsprogram. Tanken är att dessa program ska ge obehöriga elever nya möjligheter. Via programmen kan eleven bli behörig till ett nationellt program, förberedas för arbetsmarknaden eller gå vidare till annat utbildning.
Individuellt alternativ
Det är alltså en brokig skara elever som berörs av de fem introduktionsprogrammen som är preparandutbildning, programinriktat individuellt val, yrkesintroduktion, språkintroduktion och individuellt alternativ.
För de två autistiska elever som inte är utvecklingsstörda (och därför inte får gå gymnasiesärskolan) är det individuellt alternativ som gäller. Rektor Britta Dahlén är ansvarig för verksamheten.
- Det är helt nytt för oss. Ambitionen är att kunna erbjuda en bra kunskapsutveckling som kan leda vidare.
Ska stöttas
Exakt hur verksamheten ska läggas upp beror på den enskilda elevens förutsättningar, men förmodligen sker undervisningen tillsammans med andra elever som inte tagit sig in på något av de nationella programmen.
- Det är nytt och krångligt, men förhoppningsvis ska det leda till något bra, säger Britta Dahlén.