Hög shoppingnivå ger ökad turism

Turismen i Piteå har, sett på längre sikt, en hög och stadig ökning. Men omsättningen påverkas i hög grad av Noliamässan, som anordnas i kommunen vartannat år. Jämfört med 2008 minskade omsättningen i fjol med 1,8 procent, men jämfört med 2007 (icke Noliaår) ökade den med 12,8 procent.

Piteå har en ovanligt stor andel dagsbesökare och shopping är en bransch som bara ökar.

Piteå har en ovanligt stor andel dagsbesökare och shopping är en bransch som bara ökar.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ 2010-07-21 06:00
Det här framgår av statistiken över turismen i Piteå 2009, som presenterades på tisdagen av
Piteå presenterar och turistbyrån.
- Det har gått bra för Piteå, trots finanskrisen, konstaterar Bo Sandström, Piteå presenterar, och Maria Norberg-Johansson, Piteå turistbyrå.
Rese- och turistindustrin i Piteå hade under fjolåret en omsättning på 557 miljoner kronor för inresande besökare och sysselsatte
483 personer på helårsbasis.
Färre affärsgäster
Omsättningsutvecklingen exklusive Stora Nolia har en jämn ökningstakt. Dock minskade
hotellövernattningarna något för andra året i rad efter en kraftig ökning både 2006 och 2007. Under 2009 var det främst en minskning för hotellens affärsgäster samtidigt som hotellgästerna spenderade mindre pengar per dygn , något som påverkade omsättningen negativt.
Hotellens konferensverksamhet minskade också.
Campingen ökade, från 53 miljoner kronor 2008 till 68 miljoner kronor 2009.
Många dagbesök
Dagsbesökarna omsatte
126 miljoner kronor 2009, att jämföra med 133 miljoner året innan. Men jämfört med 2007 ökade omsättningen förra året med hela
57 miljoner kronor, allt troligen ett resultat av Noliaeffekten.
Om man ser på omsättningen fördelad på branscher visar det sig att shopping står för en stor andel, 136 miljoner kronor 2009 (24,4 procent år 2009, plus
1,5 procent jämfört med 2008), något som förklaras med den stora andelen dagsbesökare samt släkt- och vänbesök. Även livsmedelsomsättningen ökade, från 52 till
55 miljoner kronor.
- Det händer ju mycket på nyetableringssidan i Piteå och vi har behållit shoppingen på en hög nivå, ja rent av ökat lite under förra året, vilket är starkt, säger Maria Norberg-Johansson.
Evenemangsstad
Aktiviteter är den bransch vars omsättning ökade mest 2009 - från 42 till 45 miljoner kronor, en ökning med 6,7 procent. Att Piteå är en evenemangsstad av rang kan visas med siffror såsom att aktiviteter står för 8,1 procent i Piteå, men bara 4,1 procent i Norrbotten som helhet. Och när det gäller aktiviteter ska man inte glömma bort vinteraktiviteterna, en sektor där Piteå presenterar jobbar hårt med "säljet" och har börjat sälja in sig på Holland.
Sommartid är det dock norrmännen som dominerar totalt bland de utländska besökarna. Under juni-augusti 2009 ökade de norska besökarna med hela
16 procent.
Vad gäller sommaren 2010 tror besöksnäringen i Piteå, som PT tidigare meddelat, på en fortsatt uppgång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om