Historiskt stopp på Kappa

Uppemot 600 man är nu sysselsatta med olika renoveringsprojekt i Smurfit Kappa Kraftliners pappersbruk i Piteå. Det månadslånga produktionsstoppet, det längsta i brukets 50-åriga historia, har pågått i en vecka.

Nya economizers och kokytor ligger på marken i väntan på att lyftas in i sodapannan.

Nya economizers och kokytor ligger på marken i väntan på att lyftas in i sodapannan.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-08-11 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det största projektet är revisionen av sodapannan, en investering som går löst på 200 miljoner kronor (250 miljoner om man räknar in produktionsbortfallet). Den 39 år gamla pannan moderniseras av det finländska företaget YIT Industrial Services i Varkaus, som har cirka 150 personer sysselsatta i Piteå för närvarande (180 totalt inklusive underleverantörer): svetsare, mekaniker, ställningsbyggare, isolerare, elektriker och instrumentare.

Lokala företag
Ett flertal lokala och regionala företag är involverade i projektet, bland annat IVAB, Bergnäsets Ställningsmontage med underentreprenörer, RSM i Piteå och Fjärrtek i Norr AB.

I sodapannan arbetar man dygnet runt i skift, medan arbetet i övriga delar endast äger rum på dagtid. Arbetarna kommer från Slovenien, Slovakien, Polen, Finland och Sverige. De bor på Furunäset, Camp Holmen i Öjebyn och på Pite havsbad. I barackbyn inne på industriområdet bor ingen, utan där klär man om, duschar samt äter eventuellt.

Tillverkningen av komponenterna till sodapannan har tidigare skett i Varkaus i östra Finland. Och nu har företaget, räknat från produktionsuppehållets inledning i slutet av förra veckan, 31 dygn på sig att lyfta ut den gamla pannan med ångdom, kokytor och så kallade economizers och ersätta dem med 1 000 ton nya tuber (rörledningar) och så vidare.

Produktionsstoppet får vara maximalt 35 dygn, men förhoppningsvis kommer man att bli klar något tidigare.

- Arbetet fortskrider planenligt och rivningen av de gamla panndelarna pågår för fullt för fullt, berättar projektledare Juha Pakarinen på YIT.

Hårda vindar
Visserligen blev man försinkad i måndags då vindstyrkor på 15 meter i sekunden stoppade arbetet med att lyfta ut de gamla pannkomponenterna. Men det ska inte behöva påverka tidsplanen, menar Pakarinen och Smurfit Kappas projektchef Urban Lundmark.

På onsdagen, då PT besökte den ovanligt tysta fabriken på Degeränget, återstod ungefär hälften av de uttjänta panndelar som ska lyftas upp och bort genom hålet i sodapannans tak med hjälp av två kraftfulla lyftkranar, den ena med en lyftkraft på 600 ton, den andra på 400 ton.

Massor av isolering
När de nya delarna kommit på plats ska allt isoleras, totalt krävs sju långtradare för att transportera allt isoleringsmaterial.

Även den föråldrade instrumenteringen i sodapannans manöverrum, 1 200 kretsar, ska bytas ut och ersättas med ett modernt styrsystem.

Ett annat större projekt är revision av turbinen, som förvandlar ångan från sodapannan till el. Det arbetet utförs av ett belgiskt företag och den utrustning som ska renoveras transporteras till Belgien och åter med långtradare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om