- Vi är nog enda byrån i branschen häruppe som har designfokus, säger Helikopters Vd Mats Långström, som anger företagets affärsidé, att med god design och engagerande kommunikation höja värdet på produkter, tjänster och upplevelser.
- Det handlar om att förändra synsätt och där design höjer värdet på produkten eller tjänsten, säger Mats Långström, som startade byrån efter sin utbildning vid Bergs i Stockholm tillsammans med Gunnar Forslund, och Mikael Eriksson vid Reklamcity.
- Från början var idén att tjäna enbart den lokala marknaden med kommunikation och design. Skoogskoncernen blev första kund när det köpte hotell i Piteå, säger Mats Långström, som pekar på att Skoogs som växt starkt är kvar som kund.
Växer med kunderna
- Det är ofta så det ser ut hos oss. Vi får kanske inte in så stora kunder från början utan vi är delaktiga när kunderna växer, säger Helikopters Vd till Norrbottens affärer.
- Vi har varit med på många resor med kunder som innebandygänget i Öjebyn, Erik Jonssons chips, Jon-Oscars restauarang i bryggeriet och Delikatessfabriken i Vidsel, exemplifierar Helikopters Vd.
Första verksamhetsåret omsatte bolaget en halv miljon kronor med tre anställda. Det har växt till ett företag som omsatte 6,3 miljoner kronor förra året med 26 anställda där Helikopter lyckats lyfta in kapitalstarka kunder som Trafikverket och Jordbruksverket.
- Vi gjorde Jordbruksverkets nya profil 2009 och har fortfarande ramavtal med Trafikverket där det handlar om allt från animerad film till produktion av broschyrer, säger Mats Långström.
Kompetent personal
Han förklarar att det har varit en resa att rekrytera kompetent personal.
- Tidigare frågade vi oss om vi verkligen kunde ta uppdrag byråer i Stockholm med högutbildad personal fick, men när vi gjorde Jordbruksverkets grafiska profil såg vi att nu kan vi slåss mot andra byråer även på riksplanet, säger Mats Långström, och nu har Helikopter blick över hela landet.
När byrån fick uppdraget för Trafikverket förvärvades Heimer & Company reklambyrå i Falun med tio anställda, och i sommar införlivades GEM reklambyrå i Skellefteå.
Förra året vann Helikopter marknadsföringspriset Guldfyren med en kampanj för Pireva. I år blev företaget nominerat med en äggproducent från Klöverträsk men där togs vinsten hem av Trähotellet i Harads.
- Vi vann inte men är nöjda. Det är starkt att bli nominerad igen, säger Helikopters Vd.
Profil för snabbmat
Just nu arbetar byrån med en profil till nystartade företaget Wrapster, som säljer snabbmat som jäktade Stockholmare nyper i handen och äter springande mellan tunnelbanestationerna.
- Vi knäckte namnet, tar fram grafiska profilen och skapar kommunikationen, säger Mats Långström, som uppger att ordervärdet ligger på en halv miljon kronor.
Dessutom arbetar Helikopter med Piteå Havsbad Group som ser över profilen för koncernens hotell där det handlar om att stärka varumärkena.
Hur ser Helikopter ut om fem år?
- Jag har en vision om att skapa det perfekta företaget där det viktiga inte är hur många vi är och hur mycket vi omsätter. Utan där det mer handlar om att medarbetarna ska må bra, tjäna pengar, få göra roliga jobb och ha nöjda och lönsamma kunder, säger Helikopters Vd.
Tommy Norin
tommy.norin@pitea-tidningen.se
0911-64500