Piteå kommun är i full gång med att ta fram en ny hastighetsplan. Som stöd i det arbetet används handboken "Rätt fart i staden". Metoden bygger på en inventering, analys och systemanpassning av Piteås kommunala gator och vägar.
Den nya hastighetsplanen kommer att gå ut på remiss till bland annat Trafikverket, länsstyrelsen och polisen. Därefter förväntas fullmäktige fatta beslut.
- Jag tror att vi kan ha ett beslut innan årets slut. Under 2012 är det tänkt att börja med omskyltningen, säger Christer Lindström (S), ordförande för teknik- och servicenämnden.
Piteå är inte ensam om att ta fram en ny hastighetsplan. Det sker eller ska ske i alla Sveriges tätorter och kan ses som en fortsättning på de förändringar som Trafikverket genomfört på vägnätet.
40 och 60 tillkommer
Nu är, som sagt, inte Piteås nya hastighetsplan klar, men utifrån de riktlinjer som finns så går det att skissa på några förändringar.
- I dag är det 30, 50 och 70 som gäller, men nu får vi också hastigheterna 40 och 60 kilometer i timmen. I tätort skulle jag tro att maxhastigheten blir 60, säger Christer Lindström.
I dag gäller 30 km i anslutning till skolor och dagis samt en del bostadsgator. Den nya hastighetsplanen kommer att innebära att många gator där det i dag är 50 km kommer att få sänkt hastighet till 30 eller 40 km.
- Gator som har blandtrafik, det vill säga gående, cyklister och biltrafik, får sannolikt 30 som hastighet.
Att förändra hastigheten på det här sättet är baserat på sambandet mellan risken att dödas eller skadas svårt i trafiken och trafikhastigheten. Enligt trafikforskningen dör 70 procent av fotgängare vid en påkörning i 50 km i timmen, medan endast 10 procent dör vid en påkörning i 30 km i timmen.
De studier som gjorts av dödsolyckor i tätort visar att i många fall har gatans eller vägens hastighetsgräns varit för hög i förhållande till gatan eller vägens förutsättningar.