Gillbergs budskap är att vi redan har tekniken och råvaran, nu är tiden inne att börja bygga industrier som kan befria oss från "oljeoket".
- Om nio år ska, enligt EU-direktiv, 10 procent av allt motorbränsle utgöras av biomassebaserat bränsle. Därmed öppnas en betydande marknad för metanol (träsprit), ett högoktanigt bränsle som tillverkas genom förgasning av skogsråvara, säger Björn Gillberg, vd i företaget Värmlands Metanol AB, som har för avsikt att bygga världens första kommersiella fabrik för produktion av skogsmetanol, i Hagfors.
Litar på Opec
Metanol har av EU utpekats som nästa generations biomassebaserade motorbränsle, förklarar Gillberg och framhåller att skogen som metanol kan bli vår inhemska "oljekälla".
"In Opec We Trust!" utbrast miljökämpen vid sitt besök i Piteå, och tillade att oljekartellen förhoppningsvis i fortsättningen ständigt kommer att höja oljepriset. Ty därmed blir förstås de alternativa energikällorna allt intressantare.
- Redan på 1970-talet kom vi i stiftelsen Miljöcentrum fram till att Sverige borde satsa på metanol tillverkad genom förgasning av svensk skogsråvara. Men tyvärr valde man, snarare som ett resultat av jordbrukspolitik än av rationella skäl, etanolspåret, konstaterade Gillberg och fortsatte:
Låginblandning
- Detta trots att etanol som tillverkas genom jäsning av jordbruksprodukter har både svag lönsamhet och lågt energiutbyte jämfört med biometanol från skog. Metanol är utmärkt som låginblandning, upp till 25 procent, i alla bensinbilar utan någon förändring av bilens motor eller bränslesystem.
Björn Gillberg och hans meningsfränder har bidat sin tid och nu bedömer de att tiden är inne för ett storskaligt kommersiellt förgasningsprojekt baserat på skogsråvara. Värmlands Metanol AB är ett privat bolag grundat 2001 som i dag har cirka 1 000 ägare.
Tomten klar
Bolaget har köpt in 20 hektar industrimark i Hagfors där man planerar att bygga en anläggning som är kostnadsberäknad till 3,5 miljarder kronor.
Fabriken är dimensionerad till 375 000 liter metanol (12 tankbilar eller motsvarande 1 200 oljefat) per dygn och en årsproduktion om 100 000 ton biometanol. Man samarbetar med det tyska företaget Thyssen Krupp Uhde.
Under förutsättning att finansieringsfrågorna löses återstår cirka 4 år till driftstart.