Videon är inte längre tillgänglig
Brandmännen Jon Godhe, Emelie Wikberg och Mats Karlsson tvekade inte att ta vinterdopp i isvaken utanför Nolia eftersom de hade torrdräkter på sig.
- En bra rekommendation vid skoterkörningen är att alltid ha med isdubbar och att åka i flytoverall, sade insatsledare Jan-Olov Marklund till PT under tiden Mats Karlsson kravlade sig upp ur vaken.
Under dagen fick också Piteås snöskoterbitna se och provköra de senaste modellerna, där de största märkerna fanns representerade via handlare i Piteå och via en snöskoterförsäljare i Luleå.
Muskelmaskiner som blir allt tyngre och dyrare och försedda med ännu fler hästkrafter. Frågan är dock om inte den motorcykelliknande snöskoter som fanns inomhus i Noliahallen tilldrog sig mest intresse. Sedan november har nämligen husfabrikanten Håkan Björkman och Jonas Wiklund, logistikchef vid Wibax, byggt var sin "mc-snöskoter", där inspirationen hämtats från en amerikansk modell som serieproduceras.
Amerikansk modell
I projektet "Berghästen", har killarna utgått från var sin 450 kubiks cross-mc som fått framhjulet utbytt till en snöskoterskida, och där boggien byggts om från en snöskoter.
- Håkan ritade och sedan byggde vi hemma i min verkstad, förklarade Jonas Wiklund, som uppgav att det blir nog ingen serieproduktion av fordonen.
Med tydlig insikt om att det skulle nog inte jänkarna gilla.
Lördagens snöskotermässa genomfördes för tredje året i följd med Piteå snöskoterklubb med 1100 medlemmar som arrangör.
- Det brukar komma 1 000-1 500 personer till snöskotermässan och det ser ut att bli så i år också, sade Per Söderberg till PT, som kunde konstatera att det var smockfullt med folk både inne och ute vid provkörningsområdet.
Piteå snöskotertätt
Per Söderberg bekräftade det vi misstänkt länge, att Piteå är snöskotertätt.
- Det finns 8 000 skotrar i kommunen vilket betyder en i varje familj. Enbart inom vårt snöskoterklubbområde finns 4 000 skotrar, sade Per Söderberg, som beskrev klubben som mycket aktiv. Varje vinter underhåller den 42 mil skoterleder och nu inleds samarbete med LRF för att inte reta markägarna för mycket.
Han påpekade också med anledning av den senaste tidens tragiska olyckor med snöskotrar.
- Det är naturligtvis beklagligt. Men det är viktigt att anpassa körningen även om du har en skoter med 300 hästkrafter. Du ska inte stänga av hjärnan för att du tar på dig skoterhjälmen!