I säljbolaget ingår förutom Piteå kommun även kommunerna Luleå och Boden samt landstinget och Luleå Näringsliv AB. Kommunerna och landstinget satsar lika mycket (1,5 miljoner utslaget på tre år). Dessutom förväntas Länsstyrelsen satsa 800 000
kronor per år.
Marknadsföra regionen
Konceptet går ut på att marknadsföra regionen genom att skapa kontakter med utländska investerare som vill etablera IT-center av det slag som Facebook redan beslutat göra. För detta ändamål bildar parterna ett nytt bolag, North Sweden Datacenter Location AB. Majoritetsägare blir Luleå Näringsliv AB (52 procent). Kommunernas och landstingets ägarandel blir tolv procent vardera.
I bolaget anställs en heltidsanställd säljare samt en marknadskoordinator på halvtid.
Fler etableringar
Sporrade av Luleå kommuns framgång med Facebook tror parterna att fler etableringar är möjliga. Det finns ett stort behov av datalagring och, enligt uppgift, har flera välkända varumärken efterfrågat offerter och även varit på besök i regionen.
Det är i det skenet som bildandet av det gemensamma säljbolaget ska ses. I första hand har bolaget tre år på sig att visa resultat.
Huruvida eventuella nya etableringar kan komma Piteå kommun till del får framtiden utvisa.