Extremt isläge hot mot lokal industri

Inte på 25 år har isläget i hela Bottenhavet varit så här extremt. Från Kalmar i söder till Karlsborg i norr går isbrytare går i skytteltrafik. Situationen är samtidigt ett hot mot industrin.

Att industrin i högsta grad berörs av det besvärliga isläget, bekräftar SCA:s platschef i Munksund, Per Embertsen. Än vill han inte tala om fullproppade lager, men sker ingen förändring är krisen ett faktum. (Arkivbild)

Att industrin i högsta grad berörs av det besvärliga isläget, bekräftar SCA:s platschef i Munksund, Per Embertsen. Än vill han inte tala om fullproppade lager, men sker ingen förändring är krisen ett faktum. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ 2010-02-27 06:00
Den bistra vinterkylan berör inte bara den norra delen av Bottenhavet.
- Situationen är densamma från Kalmar i söder till Karlsborg i norr, säger skeppsredaren Thomas Wirén, vd vid Marine Carrier i Piteå.
För några dagar sedan tvingades hamnen i Karlsborg, utanför Kalix att stänga på grund av isläget.
Höga vallar
Men det är inte bara där som isläget är prekärt.
- Det är nästan värre i Sundsvall, säger Thomas Wirén.
- Där har statsisbrytaren Frej full huggning med att själv kunna ta sig fram.
Enligt expertisen är det egentligen inte själva istjockleken som är det stora problemet.
- Det är vindarna som har vänt och gjort att isen växer ända upp till fem meter höga vallar. På vissa håll ännu högre, säger Thomas Wirén.
Fenomenet skapar i sin tur stora problem för fartygen som inte kan forcera vallarna och helt enkelt fastnar i isrännorna.
Industrin drabbas
Problemen ute till havs skapar i sin tur stora problem för industrin.
- Vi har många förseningar och det känns inte bra, säger Per Embertsén vid SCA:s pappersbruk i Munksund utanför Piteå.
Förseningar är direkt kopplat till ekonomi. Embertsén kan i nuläget inte säga hur mycket förseningarna kostar.
- Vi är inte i det läget att vi packar våra lager fulla på grund av förseningarna.
Han konstaterar emellertid att det bara är en tidsfråga innan situationen kan bli sådan.
- Blir det inte bättre så är vi där snabbt. Jag har talat med mina kollegor vid SCA i Sundsvall och de har det nästan värre, säger Per Embertsén.
Uppdrag
Återstår se om han blir bönhörd. Isbrytarna lär fortsätta med sin skytteltrafik i hela Bottenhavet.
För Thomas Wirén och hans företag har isläget inneburit nya uppdrag.
- Vi bogserar just nu ett manöverodugligt fartyg till varv i Tallin. Därefter har vi lejts in av statens isbrytardetalj. Vi kommer att stationeras utanför Stockholm och hålla uppe rännor i Ålands hav, säger han.
FAKTA Isbrytningsverksamheten
Isbrytningsverksamheten leds från isbrytarledningen i Göteborg.
Isbrytarledningen fördelar isbrytare till arbetsområden, utfärdar restriktioner och följer upp det operativa läget.
Om isläget är svårt kan fartygets befälhavare anvisas en samlingspunkt för konvojering.
Om allt går som planerat samlas ett antal fartyg i ett väntläge och så småningom kommer en isbrytare, som vanligtvis lämnar en sydgående konvoj i lätt is eller öppet vatten.
Bland svenska isbrytare kan nämnas Ymer, Thule, Oden, Tor och Frej.
Den största, Oden befinner sig på sydliga breddgrader i form av en expedition i Arktis.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om