EU positiv till Norrbotniabanan

De gamla strukturfonderna har spelat ut sin roll. Det krävs nya insatser för en rejäl satsning på den Bothniska korridoren där Norrbotniabanan intar en central roll. Detta hävdar EU:s Regionkommitté.

PITEÅ 2009-12-17 06:00
EU-konferensen i Kiruna om sammanhållningspolitik och regional utveckling, har skett lite i skymundan.
På plats har emellertid såväl Sveriges näringsminister Maud Olofsson som hennes europeiska kollegor funnits. Men även andra befattningshavare med ansvar för regionalpolitik och inflytande över frågor som strukturfondsansökningar.
Fokus
Konferensen utmynnade i att det fanns en tydlig fokusering när det gäller betydelsen av effektiva, transeuropeiska transport- och energi-telekommunikationsnät, för att uppnå målet med territoriell sammanhållning.
- För vår del innebär det ytterligare ett steg framåt i processen mot att förverkliga Norrbotniabanan, säger Kent Ögren(S) landstingsråd i Norrbotten.
Representanterna för norra Sverige, Nordnorge och Norra Finland fokuserade en hel del kring EU:s föreslagna sammanhållningspolitik för den kommande programperioden 2014 till 2020.
Många befarar att de pengar i strukturfonder som finns i dag, kommer att bantas rejält jämfört med tidigare.
Fördelning
Budskapet är också att volymerna kommer att tonas ner. Därför har syftet med konferensen varit att resonera kring fördelningen av EU:s gemensamma resurser.
Kent Ögren tror därför att länet kan få stor framtida nytta av EU:s Interreg- och transnationella program.
- Strukturfonderna har utan tvekan gett oss ett lyft. Nu gäller det att hitta nya vägar. Tillsammans med norra Finland ska vi lämna in ett positionsdokument där vi betonar de behov som finns i vår del av EU. Man kan se det som en tidig form av lobbying.
Glädjande för Norrbottens del är trots allt EU:s positiva syn på förbättrade transportleder och inte minst en satsning på den så kallade Bothniska korridoren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om