Bloggportalen.se registrerar naturligtvis inte alla bloggar i Sverige, men för att få en uppfattning finns där drygt 120 000 registrerade bloggar.
Söker man sig vidare på portalen finns 162 Piteåbloggar på sidan.
På rätt kort tid har bloggandet gått från något nytt och outforskat, som man ägnade sig åt på fritiden, till något som allt fler tjänar pengar på.
Intresset för att både läsa och skriva bloggar är stort i Sverige och därmed blir fenomenet också omdiskuterat. Å ena sidan talar kritiska röster om smygreklam och problem med integritetsfrågor. Å andra sidan har bloggandet öppnat för en helt ny typ av digitalt entreprenörskap.
Hobbybloggaren gör business av sin fritid och blir egenföretagare.
En person som numera livnär sig på sin blogg är Clara Lidström. 2006 startade hon bloggen Underbara Clara och sedan några år tillbaka försörjer hon sig själv och sin familj genom bloggen och sidouppdragen den ger.
- Då som nu dominerar kvinnorna bloggarna och de möter många fördomar om att de har extremt bekräftelsebehov, sysslar med ytligt trams och bara vill klappa varandra på ryggen, säger internetforskaren Annakarin Nyberg.
Men i sin forskning har hon kunnat se hur dessa bloggare med sin generositet och välvilja faktiskt skapat en kultur som sporrar företagande.
- Alla som jag har intervjuat till boken "Digitalt entreprenörskap" började på hobbynivå utan tankar på att starta företag. Men det som kallas för kvinnors kackel har blivit en väg till business och det är i grunden möjligt genom en gemenskap som förenar, säger Annakarin.
När bloggvärlden var ny nätverkade de intresserade. Hjälptes åt att förstå tekniken. Och redan från början fanns en generös attityd där man lyfte upp varandra i ljuset.
- Det är uppfriskande och bryter mot de föreställningar som jag upplever kan finnas om kvinnor, föreställningar som handlar om att vi inte vill och kan samarbeta. Istället var man frikostig med att länka och såg inte varandra som konkurrenter. Det är den maximala formen av nätverkande, säger Annakarin.
I bloggvärlden fungerar sällan konkurrensen likadant som för traditionellt företagande. När någon startar en blogg om vintagekläder så tar det inte läsare från andra vintagebloggare, som exempelvis en ny klädbutik med samma varumärken som den intill gör. Istället tar läsarna ofta del av båda, man slutar alltså inte läsa den ena utan läser istället fler. Och bloggarna hjälps åt att dra trafik till varandra.
- Det är nyckeln till sociala media, säger Annakarin.
Ett exempel på det berättar Clara Lidström om.
- Jag, Ebba von Sydow och Leila Lindholm fotograferades för Damernas värld. Halva dagen gick åt till själva plåtningen, andra halvan fotade vi varandra för bloggar och Instagram. Alla tre skrev om det och länkade till varandra, säger Clara.
Därmed har man skapat en trafikkarusell och hjälps åt att få statistiksnurrorna att rulla.
Underbara Clara är Sveriges åttonde största blogg med 250 000 läsare per månad.
- Om jag skulle ställa till med en fest för mina läsare skulle jag få hyra en lokal tjugo gånger större än Globen. När människor inser vilken kraft det finns bakom en bloggare brukar de omvärdera sin syn. Det har också gjort exempelvis bokförlag intresserade av att publicera böcker av bloggare. Det räcker med att någon procent av deras läsare köper boken så säljer den bra, säger Clara.
Den första upplagan av hennes bok "Vintagepimp och hemmafix" sålde slut på någon vecka och ska nu lanseras i USA.
Traditionella magasin har också förstått kraften att publicera bloggare på sina omslag. Det lockar bloggläsarna till tidningarna - och nya läsare till bloggarna.
Men besöksstatistik är svår att värdera i pengar.
Och för många hobbybloggare, som gör företag av sin hemsida, är det svårt att veta hur mycket betalt man ska ta för annonser.
Istället har andra varianter på "betalning" vuxit fram. Sponsrade inlägg är ett exempel.
- Om många plötsligt skriver om en specifik webbshop kan man misstänkta att blo ggarna är sponsrade. Ofta har jag själv fått erbjudandet, som kan vara att man ska skriva något snällt och länka till en webbshopp. Då får man en summa att shoppa för. Det är snabba pengar, men det urholkar systemet och trovärdigheten, säger Clara.
Själv har hon skrivit en egen policy för vilken reklam hon tar in.
Bakom hennes blogg ligger en hel del arbete som sällan syns utåt.
Förutom att komponera själva inläggen följer Clara ett femtiotal bloggar noga, men hon håller koll på många fler inom ämnesområdena estetik, politik och feminism.
- Visst kan vara svårt att hitta något att skriva om när jag jobbar mycket, kokar makaroner och går runt i långkalsonger. Men jag fotar mellan hundra och femhundra bilder om dagen och så har jag tränat mitt associativa tänkande. Man lär sig att bygga historier, att bli lyhörd och se vardagens nyanser. Det har gjort mig gladare, bloggen har helt enkelt gjort mig lyckligare och mer tillfredsställd.