På virkesmätningen vid Smurfit Kappa i Piteå inkommer som vanligt virkesbilarna i en jämn ström. En av föraren är Anders Hägglund som precis anlänt med fullastad timmerbil från Lycksele.
Hägglund har kört timmerbil i 20 år och är väl medveten om problemet med plötsligt hala däck.
- De flesta har nog känt av det här. Särskilt när det är blöt "sursnö" på E4:an och man kör vidare in mot inlandet.
Som en hinna
Tomas Risberg, som kör flis åt BDX, har kört lastbil i 30 år och är också väl medveten om problemet.
- När man kommer från saltad väg och kör in på en väg där det är nysnö kan däcken bli som puckar. Det blir såphalt.
Ingen olycksstatistik
Risberg har också sluppit tillbud. Han menar att de halkiga däcken märks mest när man ska stanna eller starta.
- Det har hänt att jag fått avfetta däcken för att få bättre fäste.
Mikael Lindholm, Trafikverkets sektionschef för underhåll i de södra delarna av Region Nord, är inte närmare bekant med problemet.
- Vi har ingen olycksstatisk som kan bekräfta ett samband. När det gäller salt på vägarna kan jag bara säga att fördelarna överväger nackdelarna.