Basindustrin hotas av nya regler
EU:s förslag om skärpta regler för svavelhalten i fartygsbränslen, kan bli ett hot för basindustrierna i norr. Det här konstaterar Europaforum Norra Sverige som vill att politiker i norr agerar.
Skärpta regler på fartygsbränsle innebär dyrare transporter, vilket inverkar menligt på Sveriges basindustri.
Foto: Roger Lundsten/BLR-Fotograferna/SCANPIX
Politiker i norr
- Europaforum Norra Sverige välkomnar strängare regler för den internationella sjöfarten och särskilt i känsliga Östersjön, men reglerna måste vara kostnads- och miljöeffektiva, säger Jens Nilsson, ordförande i Europaforum Norra Sverige i ett pressmeddelande.
Han konstaterar vidare att de nya reglerna inte heller får snedvrida konkurrensen i EU.
Nilsson pekar på de estniska och finska regeringarna som agerat genom att informera den internationella sjöfartsorganisationen IMO, att ikraftträdandet av reglerna är beroende på resultatet av de studier som just nu utförs av EU-kommissionen.
I skrivelsen uppmanar tolv politiker från de fyra nordliga länen svenska regeringen att agera på samma sätt som sina finska och estniska kollegor, samt att verka för att reglerna harmoniseras inom EU.
Kostsamt
Konsekvenserna av de markant hårdare reglerna i svavelkontrollerade områden har visat sig bli mycket kostsamma och uppväger inte den bedömda miljönyttan.
Dessutom har reglerna visat sig kunna bli kontraproduktiva för miljön då landbaserade transporter kommer att öka. Konkurrenssituationen gentemot resten av Europa kommer ett bli snedvriden för regionens näringsliv.
- Det är oacceptabelt ett en del av EU särbehandlas negativt på detta sätt. Vår basindustri drabbas hårt av dessa nya internationella regler för svavel i fartygsbränslen, påpekar Harriet Classon, rapportör för Kommunikation och Infrastruktur i Europaforum Norra Sverige.
Fakta Framtagandet av nya regler
Det är den internationella sjöfartsorganisationen IMO som inför nya regler för sjöfarten.
IMO-reglerna, som antogs i oktober 2008, kommer att införlivas i EG-rätten genom revidering av EU-direktivet om svavelhalten i marina bränslen.
EU-kommissionen har påbörjat detta arbete och genomför för närvarande ett antal studier, bland annat för att titta på framtida tillgång på bränslen och vilka ökade kostnader reglerna kommer att medföra.
EU-kommissionen arbetar nu med konsekvensanalys av reglerna. Efter det öppnas en konsultation på webben och man håller ett så kallat stakeholder-möte som troligtvis blir i maj.
I slutet av året kommer förslaget till revidering av direktivet som då går till rådet och parlamentet för beslut.
IMO-reglerna, som antogs i oktober 2008, kommer att införlivas i EG-rätten genom revidering av EU-direktivet om svavelhalten i marina bränslen.
EU-kommissionen har påbörjat detta arbete och genomför för närvarande ett antal studier, bland annat för att titta på framtida tillgång på bränslen och vilka ökade kostnader reglerna kommer att medföra.
EU-kommissionen arbetar nu med konsekvensanalys av reglerna. Efter det öppnas en konsultation på webben och man håller ett så kallat stakeholder-möte som troligtvis blir i maj.
I slutet av året kommer förslaget till revidering av direktivet som då går till rådet och parlamentet för beslut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!