Banverket tror på Norrbotniabanan

Banverket är för Norrbotniabanan. Projektledaren Tomas Gustafsson är säkert på att banan kommer att byggas. Frågan är bara när.

Tomas Gustafsson, projektansvarig på Banverket, är övertygad om att Norrbotniabanan kommer att byggas. Hur snabbt är en fråga för politikerna.

Tomas Gustafsson, projektansvarig på Banverket, är övertygad om att Norrbotniabanan kommer att byggas. Hur snabbt är en fråga för politikerna.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2010-03-12 06:00
När Banverket pratar om projektet Norrbotniabanan är tongångarna positiva. Några pengar finns förvisso inte avsatt, men på hemsidan heter det att "Norrbotniabanan stärker näringslivets konkurrenskraft" och vidare att "Den nya banan kan minska företagens transportkostnader med upp till 30 procent".
Även de nya möjligheter som öppnas för persontrafik längs kusten hyllas och Banverket slår fast att Norrbotniabanan är ett "långsiktigt bra och hållbart projekt".
Bättre underlag
Banverket har inte alltid varit så positivt. Vad är det som fått verket att svänga?
- Trycket utifrån har ökat. Kraven är tydligare från kommuner, myndigheter och näringsliv. Det finns också bättre underlag och utredningar som visar behoven och nyttan.
- Sedan har andra pågående projekt kommit längre och då har utrymmet ökat, säger Tomas Gustafsson, som dock betonar att det i nuläget finns viktigare projekt.
Regeringens besked
Fyra av sex järnvägsutredningar är färdiga. Utredningarna för de två sista påbörjas nu. Hur är det möjligt?
- Norrbotniabanan AB är medfinansiär och det var nog nödvändigt. Nu kan järnvägsutredningarna vara klara hösten 2011.
Hur viktigt är det för fortsättningen att regeringen nämner Norrbotniabanan i den nationella planen?
- Om vi pratar om tid är det viktigt. Vi måste i alla fall få ett okej att gå vidare i processen. Annars blir det förskjutningar, men Norrbotniabanan kommer att byggas. Frågan är bara när, säger Tomas Gustafsson.
Är med och betalar
Om exempelvis regeringen godtar att Norrbotniabanan AB dels betalar och dels förskotterar kostnaderna för järnvägsplanen fortsätter processen. (Bolaget betalar 44 miljoner och lånar ut resten upp till 220 miljoner kronor). Då väntar en tillåtlighetsprövning av regeringen.
- Det tar sex till 18 månader. Att få klar järnvägsplanen tar cirka 1,5 år. Mer om det blir överklagningar. Teoretiskt kan man börja med järnvägsplanen innan tillåtlighetsprövningen är klar.
Hur fort än allt går så tar det ändå några år innan Norrbotniabanan kan börja byggas?
- Ja, det gör det, säger Tomas Gustafsson.
FAKTA Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är en planerad 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
Kostnaden är beräknad till mellan 20 och 26 miljarder kronor.
Planeringen av en ny järnväg är noga styrd genom lagstiftning.
Först genomförs en idéstudie (alternativa lösningar identifieras och prövas översiktligt för att se vilka som är tänkbara).
Därefter en förstudie (de tänkbara lösningarna studeras för att se vilka som är genomförbara).
Det tredje steget är järnvägsutredning (de genomförbara lösningarna utreds och utvärderas för att se vilken som ska väljas). Fyra av sex delsträckor är klara. De två sista är påbörjade och beräknas vara klara hösten 2011.
4. Tillåtlighetsprövning (tillåtlighet för valt alternativ inhämtas hos regeringen).
5. Järnvägsplan (den valda lösningen detaljutformas).
Norrbotniabanan AB (Piteå och Skellefteå kommun samt landstingen i Norrbotten och Västerbotten) har erbjudit sig att delfinansiera och förskottera resterande kostnader upp till 220 miljoner för att komma igång med järnvägsplanen.
För att detta ska vara möjligt måste Norrbotniabanan till någon del finnas nämnd i regeringens nationella plan för transportsystemet 2010-2021.
Regeringens beslut väntas i vår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om