- Vid förhandlingen i Piteås stadshus kommer alla synpunkter att läggas fram där vi för fram våra argument varför Bondökanalen ska byggas, säger David Sundström, samhällsstrateg i Piteå kommun.
- Huvudförhandlingen syftar till att kartlägga på vilka punkter vi är överens och på vilka punkter vi inte är det, där vi kan peka på hur vi kan lösa de problem som finns, säger David Sundström, som efter förhandlingen hoppas på ett positivt beslut aviserat till 19 april.
Utred kvicksilvret
Bland de parter som yttrat sig över Bondökanalen hör miljö- och byggnämnden som i höstas var kritisk till att sökanden, Piteå kommun, inte tillräckligt utrett frågan om kvicksilver i de muddringsmassor som ska grävas upp. Dessutom var inte problem med buller i samband med byggnationsarbetena var klarlagda.
- Efter det har Piteå kommun förtydligat hur den ska arbeta med frågorna och nu är vi på miljö-och hälsoskyddsmyndigheten nöjda, säger Mikael Ferm, inspektör vid samhällsbyggnadsförvaltningen.
Länsstyrelsen har i sitt yttrande inför förhandlingen 19 mars sagt att den vill veta vad Piteå kommun tänker göra med gamla "Grängestomten", eftersom den påverkas av kanalbygget. Dessutom pekar länsstyrelsen på att kommunen inte varit nog tydlig i sin miljökonsekvensbeskrivning för det område som omfattas av höga naturvärden.
Trång kanal
Transportstyrelsen säger i sitt yttrande på att det finns en sjösäkerhetsrisk med att bygga en kanal där inte båtar kan mötas och där sikten är skymd. Havs- och vattenmyndigheten har tillstyrkt att det muddras i området. Trafikverket har inget att enrinra emot projektet på Bondön.
Går det som Piteå kommun tänkt görs en upphandling av entreprenadarbetena före sommaren, sedan går det arbetet med att gräva kanalen och bygga ny småbåtshamn igång hösten 2013.
- Sedan hoppas vi att projektet kan vara klart hösten 2014, säger David Sundström, som förklarar att går det som tänkt kan båtfolket börja använda kanalen och småbåtshamnen sommaren 2015.