Alla får boka last med Kappas båtar
- Här öppnas riktigt goda möjligheter för företagare i närområdet att transportera sitt gods reguljärt med fartyg. Varje vecka kommer du exempelvis rakt in i London, där du når nästan 20 miljoner människor inom en radie av 10 mil. Resan tar sex dagar.
Tor Dahlberg, vd för Bottenvikens Stuveri AB, berättade att Haraholmen inom kort kommer att få en kran som kan lyfta 65 ton, att jämföra med dagens största hamnkran som lyfter max 45 ton.
Foto: Robert Lundberg
Han pratar om ett nytt transportupplägg som i onsdags presenterades på Haraholmen för presumtiva kunder.
Det kallas Route North och beskrivs som en flexibel och kostnadseffektiv transportlösning, som dessutom är klimatsmart. Fartygen drivs med lågsvavlig olja och är utrustade med katalysator.
Det handlar om att man använder sig av den outnyttjade lastkapacitet som finns ombord på systemfartygen M/V Balticborg och M/V Bothniaborg.
Sex hamnar
Varje torsdag avgår ett av systerfartygen från Haraholmen med tyska Bremen som första destination. Övriga hamnar längs rutten är i tur och ordning Sheerness vid Themsens mynning nära London, nederländska Terneuzen, som ligger cirka 4 mil från Antwerpen, samt belgiska Zeebrugge, Europas största ro-ro-hamn (för rullande last).
Sedan vänder fartyget norrut och anlöper Södertälje på måndag förmiddag samt Piteå på tisdag kväll. Så rullar det på, vecka efter vecka, år ut och år in.
Bilar tyngdpunkten i norr
I sydgående riktning transporteras främst kraftliner från Smurfit Kappa i Piteå, men även skogsprodukter, containrar, rullande gods med mera.
I nordgående riktning ligger tyngdpunkten på bilar, som lastas i Zeebrugge och lossas i Södertälje. På sin väg mot Piteå går Bothniaborg och Balticborg till stor del tomma. Och det är denna lediga lastkapacitet, såväl i nord- som sydgående riktning som man vill att alla med ett större eller mindre fraktbehov ska få upp ögonen för.
Lastar 8 600 ton
- Vart och ett av fartygen har en total lastkapacitet på 8 600 ton, varav Smurfit Kappa tar mellan 6 000 och 7 000 ton. Det återstår cirka 1 000 ton som är till förfogande per vecka och resa från Piteå, omtalade Nikolas Rowland, Wagenborg Shipping Sweden AB, som äger båtarna, vid onsdagens information och visning av hamnen och inneliggande M/V Bothniaborg. I den andra riktningen, mot Piteå, är den tillgängliga kapaciteten som sagt betydligt större då man i princip seglar med en tom båt från Södertälje.
Tor Dahlberg, vd för Bottenvikens Stuveri AB, berättade att man inom kort kommer att kunna lyfta 65 ton i Piteå hamn.
Den största kran som man har i dag har en maximal lyftkapacitet på 45 ton.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!