Lägre skatter på bensin och diesel är väl vad de flesta av oss minns som ett löfte före valet. De som bor i Stockholms förorter minns säkert också löftet om att trängselavgifterna aldrig skulle bli mer än just ett försök. Och så en miljöbilsrabatt. Väl i regeringsställning är man nu på väg att svika det ena löftet efter det andra. Energiskatten på diesel och bensin höjdes nästan bums. Och ganska snart kom beslutet att stockholmarna ska få tillbaka sina biltullar och trängselavgifter.
Dessutom föreslås nu ytterligare stora skattehöjningar på alla drivmedel och dessutom chockhöjs trafikförsäkringsavgiften. Är någon förvånad?
Möjligen organisationen Bilfront, som rekommenderade folk att rösta borgerligt, men i övrigt... nej. För det här med att tulla på sanningen är ju inget isolerat borgerligt beteende. Alla politiker lovar mer än de kan hålla inför ett val, oavsett partifärg. När den ekonomiska verkligheten når dem som vi väljare skickar till maktens korridorer så blir tonen en annan. Då räcker det inte bara att sätta på sig spenderbrallorna, då måste man också betala notan!
Fast det där med att betala trafikförsäkring efter hur mycket skada man orsakar är väl ändå rätt tänkt? Fast inte särskilt konsekvent. Folk som sportar har en viss förmåga att göra sig illa, inte minst inom korpidrotten, men ingen skulle ju komma på iden att lägga en extra straffavgift på exempelvis gympadojor och innebandyklubbor. Dessutom drabbar det den som har flera bilar orättvist. Han eller hon kan ju bara köra en bil i taget men måste ändå betala en högre trafikförsäkringsavgift på alla bilarna.
Den logiken tänkte regeringen dock på när man lade förslaget om kraftigt sänkt fordonsskatt och att det sedan skall kompenseras med högre skatt på det man häller i tanken. En bil som står stilla skadar ju inte miljön och sliter inte på vägarna, resonerade man.
Men en bil som står stilla kan inte heller skada vare sig människor eller egendom. Däremot är det tydligen inte så noga med vad man häller i tanken för att man ska få miljöbilspremie från och med 1 april. Nästan alla miljöbilar som säljs i dag är avsedda för att köras på E85 men hälften av dem körs i verkligheten på vanlig bensin. Där var det tydligen viktigare att hålla vallöftet än att gynna miljön. Bilbranschen jublar åt beslutet - kanske det borde stämma till eftertanke?