Rikspolischefen och trafiksäkerheten

Övriga2007-12-27 00:00
Lagom till årsskiftet packade alltså den sparkade rikspolischefen Stefan Strömberg ihop sina pinaler och lämnade kontoret på Polhemsgatan 30 i huvudstaden.

Strömberg är alltså mannen som pekade med hela handen åt en yrkeskår som, trots alla uniformsknappar, inte varit särskilt villig att gå i takt sedan Calle Perssons dagar. Och eftersom han fått jobbet av en s-märkt regering fanns ingen nåd att få hos en moderat justitieminister när ett gäng länspolischefer gjorde revolt.

Strömbergs företrädare Sten Heckscher var inte ett dugg populärare ute i polisdistrikten, men var däremot försedd med en för tiden passande partibok.



Listan över Strömbergs felskär är lång, om man ska tro klagomålen från polisdistrikten, men främst har man opponerat sig mot att kvantitet fått gå före kvalitet. Det har inte minst gällt nykterhetskontroller och hastighetsövervakning.

Att exempelvis låta tusentals trafikanter blåsa utefter våra största trafikleder i stället för att kontrollera några hundra på väl utvalda vägavsnitt har visserligen gett massor av kryss i protokollet men bara två alkoholpåverkade förare på tusen blåsningar. Och att stoppa alla som kört mer än 5 km/t för fort på motorväg har resulterat i mängder av rapporter, men inneburit att de riktiga fartdårarna oftast kunnat passera ostörda.

Många trafikpoliser har tyckt att rikspolischefen varit för undfallande mot Vägverket. I flera polisdistrikt har man helt enkelt vägrat lyda order och fortsatt att jobba som tidigare.

Frågan är nu om det blir andra tongångar och om trafikpolisen ska återgå till sitt gamla sätt att jobba, där målet inte är att fånga många utan att fånga de rätta.

Kvalitet i stället för kvantitet. Fast enligt trafikforskarna är det kvantitet som i det här fallet är det rätta - eftersom det på sikt ger just kvalitet.



Hängde ni med? Jo, enligt expertisen så ger de sänkta toleransgränserna en sänkt medelhastighet på våra vägar och även om det kanske inte minskar antalet olyckor så är det det effektivaste sättet att minska antalet döda och svårt skadade. Och om vi alla någon gång per år tvingas blåsa för att styrka vår nykterhet i trafiken så har det en avskräckande effekt på många chansare.

Vilka kommer den nye rikspolischefen nu att förlita sig på? De erfarna poliserna ute på fältet eller trafiksäkerhetsexperterna?



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om